Syarikat luar yang berminat untuk "Multiple Operator" atau "second operator", sanggup mengeluarkan modal sebanyak 1.5B - 2 B Ringgit Malaysia. Bukan sikit-sikit duit...
Kenapa mereka mampu keluar duit sebanyak itu? Kerana mereka nampak peluang perniagaan (business opportunity), mereka sedar bahawa perniagaan kargo boleh meraih keuntungan.
Kenapa KTMB tidak nampak? atau KTMB tidak sedar? kat sinilah perlu diteliti dan dikaji, kalau orang luar nampak, RUM sendiri mengeluarkan proposal cadangan pada tahun 2012 cadangan mewujudkan multiple operator, manakala Kementerian Pengangkutan "ceduk @ ciplak" idea RUM sedangkan KTMB masih terkapai-kapai mencari hala tuju...
Mesejnya mudah kalau orang luar nampak boleh buat untung dan mampu buat untung... mengapa KTMB tidak mampu lakukan? jawapannya KTMB mampu lakukan...
Kenyataan Rasmi Kesatuan Pekerja-Pekerja KTMB
# Semua siri Perancangan Kargo akan terus bersambung sehingga dikatakan TAMAT, oleh kerana ayat "KTMB masih terkapai-kapai mencari hala tuju..." mungkin akan menimbulkan persepsi, pihak RUM belum mengolah lagi, justeru itu elakkan persepsi.