29 Oktober 2016
LAWATAN KE SPOT DERAILMENT
28 Oktober 2016
MOHON KERJASAMA AHLI-AHLI RUM MAJOR DERAILMENT
Saya amat memahami kesulitan khususnya ahli-ahli RUM yang rata-rata tidak dibayar kadar lembur atau kerja lebih masa disebabkan kelemahan pentadbiran pengurusan KTMB yang menyebabkan kos perbelanjaan bulan ini agak menyukarkan pekerja.
RUM sangat berharap demi KTMB kita terus bekerja dan bekerja, dalam soal kerja lebih masa kita sedang berusaha untuk menggesa pihak pengurusan yang tidak di bayar bulan ini dapat di bayar dengan kadar segera.
Saya juga berharap yang berada di JEPUN tu balik dengan kadar segera, malah lawatan ke JEPUN itu sekadar "perabis beras". Masalah kat sini "kritikal" kita sebuk dengan lawatan.
48 jam paling awal [METROTV]
Ketua Komunikasi Korporat Keretapi Tanah Melayu Berhad (KTMB), Ridhwan Arshad, pihaknya memerlukan 48 jam paling cepat untuk dipulihkan.
"Memandangkan sekarang adalah waktu puncak kerana cuti Deepavali, esok, semua tiket membabitkan 40 jadual perjalanan habis terjual dengan anggaran 12,000 penumpang.
"Kita sedang berusaha sebaik mungkin bagi memulihkan keadaan dan cuba membuka satu landasan terlebih dahulu.
“Namun ia dijangka mengambil masa kira-kira 48 jam untuk landasan itu boleh beroperasi," katanya dalam sidang media di Stesen KTMB Batu Gajah di sini.
Menurutnya, kejadian adalah membabitkan kereta api kargo dengan dua lokomotif yang membawa 40 gerabak yang kesemuanya tergelincir.
"Sehingga ini, kita masih lagi menyiasat punca sebenar kejadian dan berdasarkan siasatan awal ia tidak membabitkan unsur khianat.
"Hanya pemandu lokomotif 46 tahun cedera dan mendapatkan rawatan di Hospital Batu Gajah, manakala pembantu tidak cedera,” katanya. [ Metro TV ]
27 Oktober 2016
"radio karat"
Cam nilah... tak yah bawa citer... tak de citer menarik pun... kalau nak tau citer... cari dengan orang-orang yang betul-betul tau citer.. atau siasat dahulu kebenaran... untuk mendapatkan kesahihan...
Nak tanya dengan saya... saya pun tak tau nak jawab... nanti salah jawab... jadi isu pulak... lebih baik diam..
MEMBANTAH SEKERAS-KERASNYA PENYERAHAN 10 UNIT LOKOMOTIF 24 KELAS KEPADA MAJESTIC
Majlis Eksekutif mengambil pendirian perkara ini perlu disiasat sehingga akar umbi, sekiranya ada "KETIRISAN" tindakan tatatertib hendaklah diambil tanpa kira kedudukan atau jawatan.
Majlis Eksekutif mendesak membatalkan penyerahan 10 buah lokomotif kepada Majestic, malah bersedia untuk mengambil tindakan perusahaan.
Majlis Eksekutif juga mengambil ketetapan membantah semua pengunaan faciliti kepada pihak luar seperti Bengkel Batu Gajah dan Depoh KL Central.
Tindakan membenarkan adalah "BERNIAT JAHAT" dengan hasrat mengancurkan "KEPENTINGAN PERKHIDMATAN".
"Periuk Nasi Pekerja" tidak akan sesekali tergadai selagi RUM wujud, maka itu RUM akan memanjangkan kepada agensi-agensi penguatkuasa bagi memastikan sesiapa yang bertanggungjawab diambil tindakan.
Namun demikian RUM memberi masa kepada Kementerian Pengangkutan khususnya untuk campurtangan dan memberhentikan gejala yang tidak berintergriti ini.
RUM juga memberi sokongan penuh kepada semua Lembaga Pengarah KTMB dan akan menyokong segala tindakan Lembaga Pengarah KTMB, malah bersedia mempertahankan semua Lembaga Pengarah KTMB, RUM juga akan menulis surat kepada YAB DATO SERI MOHD NAJIB PERDANA MENTERI MALAYSIA menyokong penuh segala tindakan yang diambil oleh Lembaga Pengarah KTMB.
Justeru itu jangan guna pihak-pihak tertentu untuk mengunakan RUM membelasah LEMBAGA PENGARAH KTMB kerana RUM tetap tegas dan berpendirian "YANG BETUL DI SOKONG, YANG SALAH AKAN DITENTANG" waima siapa mereka!
"PRINSIP IS PRINSIP"
26 Oktober 2016
TUGAS DAN TANGGUNGJAWAB
Ketegasan ini telah RUM perjelaskan malah ianya bukan perkara baru, makanya sebelum lakukan sesuatu fikir dulu banyak kali, kerana RUM bukan sahaja mengingatkan melalui perbincangan lisan, mesyuarat rasmi, persuratan malah secara terbuka dalam SUARA RUM.
RUM sentiasa mementingkan "KEHARMONIAN PERUSAHAAN" tapi kalau "MASUKKAN PASIR DALAM PERIUK NASI PEKERJA" RUM akan langgar.
"JANGAN SALAHKAN RUM"
"TENGUK CERMIN PUAS-PUAS"
25 Oktober 2016
ZAMAN BERUBAH/BUKAN MUDAH
Zaman jauh berbeza... dulu tiada facebook, tiada twitter, tiada whatsapp dan tiada macam-macam... hari ini semua boleh menyampaikan berita... hanya sekadar mendengar... tapi kesahihannya... adeiiii....
Cukup besar cabaran hari ini, apatah lagi yang pandai buat komen, pandai berkata-kata... yang mendengar terus percaya... penat jugak nak menjelaskan.. tambah-tambah bila ianya "persepsi"...
RUM bila keluar kenyataan ianya "black n white" maka ianya pasti ada bukti maupun fakta... bukan cakap-cakap atau bukan "tin kosong"... dalilnya penulisan RUM adalah terbuka... semua friends RUM boleh baca malah open untuk "public", bukan mudah untuk menulis secara terbuka apatah lagi ianya terikat dengan undang-undang, silap percaturan boleh didakwa.
Justeru itu setiap kenyataan dalam SUARA RUM adalah benar... sekiranya tidak benar ianya tidak akan wujud penulisan, cuma kadang-kadang ayat yang dikeluarkan penuh teka teki hanya yang mengikuti penulisan Suara RUM akan mengerti.
24 Oktober 2016
CA 8 (BOARD)
Pada ahli-ahli RUM setiap kenyataan dari sumber yang *tidak sahih* tu jangan cepat sangat nak percaya tunggu sampai Ibu Pejabat RUM mengeluarkan kenyataan rasmi kerana yang duk berbincang ni adalah pemimpin-pemimpin
RUM dan bukannya mereka yang bawa mulut.
Bagi pihak semua ahli-ahli RUM kami merakamkan ribuan terima kasih khusus kepada YB Dato Ir Nawawi Ahmad Pengerusi Lembaga Pengarah KTMB dan semua Lembaga Pengarah KTMB.
Pihak RUM akan menunggu jawapan secara rasmi dari Panel Perundingan Pengurusan seterusnya akan berbincang mengenai CA 8. Perjalanan masih bersimpang siur... maka banyak-banyak bersabar dan sama-sama berdoa segalanya dipermudahkan.
CA 8
23 Oktober 2016
Bajet 2017 tunjukkan pekerja swasta dianaktiri
Ini kerana menurut Setiausaha Agungnya, N Gopal Krishnam, pembentangan bajet kali ini tidak memberi faedah kepada pekerja sektor swasta di negara ini.
"Kami berpendapat kerajaan tidak mengendahkan isu-isu berkaitan pekerja swasta.
"Antaranya isu kenaikan kadar gaji minima kepada RM1,200 bagi Semenanjung, Sabah dan Sarawak dan pemberian Elaun Sara Hidup (Cola) sebanyak RM300 kepada pekerja swasta," katanya ketika dihubungi Sinar Online, hari ini.
Katanya lagi, kerajaan tidak sepatutnya menganaktirikan pekerja swasta memandangkan pekerja di sektor ini turut menyumbang terhadap ekonomi negara.
"Sumbangan pekerja-pekerja sektor swasta amat penting dalam menjana pertumbuhan ekonomi negara dan mereka tidak harus diabaikan," tegasnya.
Lebih memburukkan keadaan, katanya, tindakan kerajaan memansuhkan subsidi minyak masak akan memberi impak buruk terhadap harga makanan di negara ini.
Katanya lagi, tinjauan pihaknya juga mendapati sudah ada peniaga yang berani menyorokkkan stok minyak masak daripada terus menjualkannya di pasaran.
"Kami tidak menyokong sebarang kenaikan terhadap harga barangan makanan kerana tindakan kenaikan harga minyak pada bulan depan.
"Segala pemberian dan peningkatan bayaran bantuan rakyat tidak akan memberi sebarang makna sekiranya harga barangan naik secara mendadak," katanya lagi.
Harga beberapa kategori minyak masak akan dinaikkan mulai bulan depan.
Ia berikutan pemansuhan subsidi oleh kerajaan di bawah program penstabilan minyak masak baharu yang akan mula dilaksanakan November ini.
Harga minyak masak akan meningkat sebanyak RM0.40 sen bagi sekilo dan RM1.90 bagi 5kg akan meningkatkan semua harga barangan.
Menurutnya, kenaikkan harga barangan boleh menjurus kepada pelbagai masalah dan menyukarkan kehidupan isi rumah dan golongan berpendapatan rendah bagi membiayai kos hidup.
"Lebih-lebih lagi dengan kadar inflasi negara yang agak tinggi dengan kenaikan harga petrol dan GST.
"Pengumuman kenaikan harga minyak telah menyebabkan ramai pembekal telah mengurangkan penjualan minyak masak di pasaraya," ujarnya lagi.
[ Sinar Harian ]
JOINT VENTURE / SMART PARTNERSHIP
Tidak memberi faedah kepada KTMB malah tidak menguntungkan pekerja.
Majlis Exco yang bersidang pada 20.10.2016 telah mengambil ketetapan menentang sebarang idea untuk mengecilkan KTMB, malah memutuskan untuk memgambil tindakan perusahaan.
Maka itu RUM akan terus berjuang tidak kira siapa mereka akan membantah dan menentang abis-abisan.
22 Oktober 2016
Memori Majlis Bersama Pusat
MESEJ INBOX
Passion to be KTMB Champion Business
Lepas tu ada cadangan nak naik harga kuarters...
Tu belum duit parking kenderaan syarikat pekerja kena bayar sendiri claim berbulan-bulan, spare part tidak dibekalkan, ada guna duit sendiri untuk beli spare part... claim berbulan-bulan tak bayar.... adeiiiii.....
Ini baru satu kursus... belum lagi kursus sebelum ini melibatkan jutaan ringgit malaysia.
RUM berharap semua aktiviti yang melibatkan kos yang tinggi dan boleh dianggap tidak berfaedah dihentikan.
Jangan sampai RUM berhujah mengenai kursus anjuran tersebut serta "goal"nya.
RUM pun nak tau sapa Syarikat ini "Lawrence Walter Seminars" sapa contact person sehingga dia dapat peluang ini dengan kos selama 3 hari melebihi 300k.
Minta YB Dato Ir Nawawi Ahmad Pengerusi Lembaga Pengarah KTMB, YBhg Dato Haji Sarbini Tijan mengarahkan Audit KTMB siasat. Difahamkan anjuran MYRA.
21 Oktober 2016
PANEL KLINIK
Perlu disedari bukan semua pekerja berduit untuk membayar bil yang dikenakan oleh panel klinik, apatah lagi bila pesakit (pekerja) yang perlu mendapat rawatan pada pertengahan bulan maupun hujung bulan yang pendapatan melalui upah yang diterima telah pun abis, ini sangat menyukarkan pekerja.
Di bawah ini sesalinan surat dari GM TMOD kepada pihak kesatuan yang menyalurkan mengenai kekilanan kesatuan kepada GM Finance dan Presiden KTMB.
20 Oktober 2016
Kerajaan disaran usah anak tirikan KTMB
KUALA LUMPUR - Majlis Eksekutif Kesatuan Pekerja-Pekerja Keretapi Tanah Melayu Berhad (KPPKTMB) mendesak kerajaan supaya memberi lebih banyak perhatian terhadap kebajikan pekerja di syarikat pengangkutan awam itu demi memastikan kelangsungannya pada masa depan.
Presidennya, Abdul Razak Md. Hassan berkata, KTMB kini seolah-olah dianaktirikan oleh kerajaan yang lebih memberi perhatian terhadap Kumpulan Prasarana Malaysia Berhad (Prasarana) dan Mass Rapid Transit Corporation (MRT) sedangkan syarikat pengangkutan yang telah diswastakan itu telah pun wujud sejak tahun 1885.
“KTMB ketika ini berdepan kesukaran dalam merancang pengurusan operasi dan menjana keuntungan setelah aset-aset dan tanah-tanah kami diambil alih oleh Perbadanan Aset Keretapi (RAC).
“Pulangkan kembali aset-aset dan tanah yang sebelum ini telah dirizabkan kepada KTMB kerana tanah dan aset itulah yang boleh membantu kelangsungan KTMB. Tanpa kelangsungan ini, KTMB akan hancur,” katanya dalam satu sidang akhbar di ibu pejabat KPPKTMB, di sini, hari ini.
Menurut Abdul Razak, rancangan Kementerian Pengangkutan mahu menyerahkan kontrak penyelenggaraan dan baik pulih (MRO) tren kepada syarikat swasta juga akan merugikan KTMB yang turut memiliki kepakaran melakukannya.
“KTMB telah wujud selama 131 tahun, jadi kami mampu membaik pulih segala benda yang ada dalam KTMB seperti lokomotif, koc, landasan mahupun semboyan.
“Kalau beri ruang kepada syarikat luar untuk mengambil alih kepakaran KTMB, maka di mana peranan pekerja-pekerja KTMB? Adakah kami hanya akan menjadi operator yang mengendalikan tren antara bandar sahaja? Adakah kerajaan mahu 5,300 pekerja KTMB menerima nasib yang sama seperti Syarikat Penerbangan Malaysia (MAS)?” - [ kosmo ]
MESYUARAT MAJLIS EKSEKUTIF
19 Oktober 2016
CERITA PETANG INI
TAK FAHAM
Kalaulah seseorang yang pakar bertaraf "senior engineer" malah ada yang bertaraf "senior accountant" mengatakan sedemikian maka ianya selari dengan pandangan RUM.
RUM cuba menggali... menggali.. dan menggali dimanakah kelebihannya.. RUM masih tak nampak... yang RUM nampak adalah untuk kepentingan pihak tertentu bukan untuk kepentingan KTMB maupun pekerja apatah lagi rakyat sebagai pengguna.
Justeru itu perancangan sebegini rupa tidak lain tidak bukan hanya untuk kepentingan peribadi andai bukan... jemputlah RUM, terangkan kepada RUM, rungkaikan persoalan yang bermain dalam fikiran RUM, berhujahlah dengan RUM.
Andai kebaikan, pasti RUM akan menerima tapi kalau ianya memudaratkan KTMB dan Pekerja pasti juga mendapat tentangan RUM.
RUM akan menentang sesiapa sahaja yang cuba menjahanamkan KTMB dan pekerja, apatah lagi yang menjadi mangsanya adalah pengguna.
18 Oktober 2016
PERKHIDMATAN AWAN DARAT
Malah saya menyokong SPAD merancang mewujudkan "TREM", lawatan saya ke Istanbul melihat TREM telah menarik minat saya, saya beranggapan ini adalah langkah yang sangat bijak bagi mengurangkan kesesakan jalan raya, satu langkah yang sewajarnya disokong, dalam pada itu harga tambang tidak boleh dibebankan kepada pengguna sebaliknya harga tambang perlu kekal murah maka menjadi tanggungjawab kerajaan menanggung kos bersubsidi, ini akan membantu dan mengalakkan pengangkutan awam menjadi pilihan utama berbanding kenderaan persendirian
Namun begitu saya tidak bersetuju dengan keretapi laju, berdasarkan jarak pendek antara kuala lumpur dan singapura maupun singapura ke perlis dengan kos yang sangat tinggi pastinya rakyat berpendapatan rendah dan sederhana tidak mampu menaiki sebaliknya pengangkutan KTMB yang boleh mencapai kelajuan sehingga 160 km sejam sudah memadai dengan jarak antara Kuala Lumpur ke Singapura.
Saya tetap beranggapan kewujudan Keretapi Laju satu pembaziran, kos yang digunakan untuk keretapi laju boleh merancakkan pembangunan KTMB maupun mewujudkan Metro Tren malah Trem disetiap bandar, kerana matlamat yang sepatutnya kerajaan pedulikan ialah rakyat berpendapatan rendah dan sederhana malah mampu mengurangkan pengunaan kenderaan persendirian seperti negara-negara Eropah.
Makanya kerajaan perlu memandang serius dari sudut pengangkutan keretapi (KTMB) dan kewujudan lebih banyak Metro Tren maupun Trem dalam bandar bagi setiap negeri berbanding keretapi laju kerana ianya pengangkutan untuk rakyat berpendapatan rendah maupun sederhana tambahan KTMB maupun kewujudan Metro Tren atau Trem adalah perkhidmatan sosial untuk rakyat Malaysia yang wajar tanggungjawabnya diletakkan kepada Kerajaan Malaysia.
Presiden RUM
Kenyataan Rasmi Kesatuan Pekerja-Pekerja KTMB
17 Oktober 2016
UCAPAN YAB DATO SERI PERDANA MENTERI. KTMB MAU DILIHAT UNTUNG
- Hentikan "BANYAK KEPALA" yang wujud seperti MOT, MOF, SPAD, MIGHT, PEMANDU, NKRA dll.
- Pulangkan kembali RAC kepada KTMB
- Hentikan MRO yang mau diserahkan kepada syarikat-syarikat swasta
- Kos perbezaan tambang bersubsidi hendaklah ditanggung oleh kerajaan, sekiranya tidak apungkan tambang keretapi mengikut harga pasaran.
- Pembeliaan set-set hendaklah dibuat secara "TENDER TERBUKA" bukan "DIRECT NEGO" membeli barangan yang tidak berkualiti.
- Perancangan yang lebih tepat, tersusun dan teratur dalam mencari peluang-peluang perniagaan.
- Jangan jadikan KTMB anak tiri.
- Meningkatkan pengangkutan Kargo kepada yang lebih efiksyen.
- Memperuntukkan set-set ETS baru, lokomotif baru, penambahan wagon, peruntukkan spare part dan sebagainya.
- Perancangan yang lebih tersusun antara negara-negara asean.
KUTIP/KERJA/PETIK LAST WARNING!
Itu tanggungjawab dan amanah.
Tiada rasa takut atau gentar..
Ianya untuk kepentingan pekerja..
Khususnya untuk ahli-ahli RUM.
Itu "SUARA PEKERJA"
Ianya soal kerja..
Ianya soal rungutan..
Ianya soal keluhan..
Ahli-ahli RUM..
Yang setiap hari..
Menyampaikan aduan..
Keluhan demi keluhan..
Kerap kali diutarakan...
Soal gaji lambat..
Soal pertukaran..
Soal penutupan depoh kl central..
Soal klinik panel bayar sendiri..
Soal kerja lebih masa..
Soal pekerja diarah cuci tandas..
Soal 035..
Soal pertukaran..
Soal perpindahan yang tidak disediakan kuarters.
Soal outsorce 24 kelas..
Soal ramai jurutera berhenti...
Pemberhentian perkhidmatan tren seperti Eksress Rakyat dan Ekspress Wau...
Ishhhh... banyak lagi...
"Belum bersedia nak highlightkan"
Semua ini RUM tetap tidak mengeluarkan kenyataan secara terbuka...
Semua melalui rundingan..
RUM berperinsip menjaga keharmonian perusahaan...
Malas nak bermasalah...
Malas nak bergaduh...
Kalau ada..
Usik sikit-sikit...
Usik mengusik..
Tanda sayang...
Bila ayat "kutip"
Dah keluar...
Adeii...
Ibarat "jolok sarang tebuan"...
Harimau yang lapar...
Apa lagi..
Bila-bila masa...
Boleh menerkam...
Bila RUM diam...
Apa orang kata...
RUM dah kena beli...
RUM kena maki...
RUM tiada taring...
RUM lemah...
RUM itu dan ini..
Al kesah...
Macam-macamlah...
Isu tohmahan diperkatakan..
Akibatnya...
Kepimpinan RUM jadi mangsa tomahan..
Sedangkan semua ini bukan kesilapan RUM....
Kesilapan SIAPA?
RUM yang jadi mangsa!!!!
Tapi bila di sebut ayat "KUTIP"
maka dah usik RUM...
RUM cuba bersabar...
RUM tak nak melenting..
Naluri hati...
Benar-benar marah...
Tekanan memuncak..
Rata-rata pemimpin RUM..
Mula rasa naik angin...
Walaupun..
Dinasihatkan...
Bersabar...
Malah mereka kini...
"STANDBY"
RUM sekarang macam nak keluarkan taring...
Kalau nak test...
Ada taring atau tidak..
Cubalah...
RUM dah mula nak "PETIK"
Nak tunjuk taring RUM..
Taring RUM...
Dah nak menerkam...
Ibarat Harimau lapar...
Aummmmmmm........
Tapi..
RUM cuba bersabar...
Biarlah...
Mungkin test market...
Biarlah...
Selagi boleh bersabar...
RUM akan cuba bersabar...
Tidak mahu mengeruhkan lagi..
Cuma hentikanlah...
Perkara yang tidak berfaedah..
Tumpukan..
Keikhlasan..
Memulihkan KTMB...
MemulihkanKTMB...
Maka selamatlah pekerja...
Sekadar nak mengingatkan..
Sebelum...
Nasi menjadi bubur...
LAST WARNING!
DONT BLAME RUM!!!!
15 Oktober 2016
TERPINGA-PINGA
Aku lebih bagus dari Si B
Aku lebih bagus dari Si C
Aku lebih bagus dari Si D
Sebagus kita ada yang lagi bagus..
Zaman memang dah berubah..
Dari... "Masuk bakul angkat sendiri"
Sekarang.. "Tekan lift naik sendiri"
Kadang-kadang lift rosak..
Ingat...
Kena pakai tangga gak..
Tapi itulah..
Kata ramai orang..
Bukan aku kata..
Aku tak kata apa-apa..
Katanya..
Lagi teruk..
Ish... mana satu ni...
Aku pun tak tau...
Maklumlah..
Aku si kutip..
Duk dengar...
Apa orang kata..
So dengar je lah...
Presiden RUM
Kenyataan Rasmi Kesatuan Pekerja-Pekerja KTMB
MUDAH LUPA
Atau mungkin buat-buat lupa..
Apatah lagi..
Bila ego menguasai diri..
Maka berlaku pula "mudah lupa"
Peluang yang kita dapat..
Dari masalah yang dihadapi..
Hakikatnya..
Peluang itu datang dari masalah...
Jangan juga lupa...
Kayuh sana... kayuh sini...
Jangan juga lupa...
Pasukan yang berlumba..
Ingat...
Allah Swt..
Maha Berkuasa..
Kembali ke pangkal jalan..
Semoga yang lupa..
Diingatkan...
Hadirnya dari sikutip...
Yang kutip..
Tidak mudah lupa..
Yang kutip..
Sentiasa percaya..
Rezeki datang dari Allah Swt.
14 Oktober 2016
Leadership is not a Ladder.....
aku "kutip" bina bangunan......
* Apa maksud dia???????
KU TETAP TERUSKAN PERJUANGAN....
Leadership is not a Ladder.....
It's a Circle.....
Kenyataan Rasmi KPPKTMB.
Setiausaha Agung RUM.
13 Oktober 2016
KUTIP
Kutip macam-macam kutip..
Bila terdengar ayat kutip..
Aku terus tersenyum...
Biarlah dikutip pun...
Tiada sedikit terasa hati..
Aku tetap tersenyum..
Aku tak tau siapa yang kena kutip..
Aku kah..
Aku tau aku dikutip...
Kutip aku dengan ayat "kemaafan"
So aku tak kesah pun aku dikutip...
Kerana aku dikutip..
Untuk sebuah kemenangan...
Kemenangan kemuncak...
Bagi aku dan Railwaymens Union Of Malaya..
Kemenangan kemuncak..
Bagi seluruh...
"BARISAN TERAKHIR RUM"
Presiden RUM
MESEJ INBOX CA 8
1. "Sy dngr cerita dari geng2 operasi.. bln 9 tu punca rum CA x sign.. kerana kita tolak.. board nk bg 13% tp kte tolak.. mereka semua salah kn chip.. tp sy dh xplain.. yg tolak adalah board bkn kita.."
2. "24 okt rasa kn next meeting.. dwrg ckp kalw chip x dtg meeting mkna mmg rum tolak n sengaja buat2 lmbt.. geram plak geng2 operasi ni.."
RUM telah pun mengeluarkan kenyataan dalam Suara RUM mengenai CA 8 pada 30 September 2016, jadi rujuk jawapan kat situ.
Kepada yang membuat cerita... henti-hentikanlah... kepada yang mendengar... siasat dulu kenyataan begini...
Kelewatan ini dikatakan Presiden RUM yang "bersalah".. hehe... bila Presiden RUM mengamuk pasal CA 8 atau apa jua isu.. Presiden RUM jugak yang bersalah... adeiii... tapi normal... itulah beban yang ditanggung oleh Presiden RUM dan rakan-rakan kepimpinan RUM.
Nak jelaskan lagi... Board Members tu Lembaga Pengarah KTMB, RUM atau mana-mana pemimpin RUM bukan Board Members, maka sebarang keputusan Board Members tidak ada kena mengena dengan RUM, maka berdoalah pada Allah Swt agar Board Members meluluskan CA 8 yang dijangka pada 24.10.2016.
Cuma nak bagitau kelulusan Board tidak mesti semua kelulusan yang diberi itu diterima oleh MoF, MoF pula mengambil masa sekurang-kurangnya 3 bulan, mudah-mudahan MoF pun meluluskan.
Sama-sama kita berdoa ke hadrat Allah Swt agar CA 8 ini dapat disegerakan... pada mereka yang membuat tomahan mudah-mudahan diberi hidayah oleh Allah Swt.
Kenyataan Rasmi Kesatuan Pekerja-Pekerja KTMB
12 Oktober 2016
I KNOW U VERY WELL!!!
Apa kau temberang dalam ucapan kau?
Mesej tersirat kau aku faham..
I KNOW U VERY WELL!!!
I'm not stupid..
Never be stupid..
Dont try me!!
Presiden RUM
WHATSAPP CALL
Suka saya jelaskan... bahawa saya tidak menerima sebarang call dari Whatsapp... whatsapp hanya untuk mesej sahaja... sila gunakan call telefon biasa... sekiranya saya tidak angkat... mungkin saya kesebukan... sila tinggalkan pesanan... pada yang tiada nama dalam simpanan telefon saya... sila maklumkan nama dan dari mana... In Syaa Allah saya akan call kembali...
Terima kasih.
KITA HADIR UNTUK BUAT KERJA
Jangan peduli apa orang kata..
Jangan peduli apa itu persepsi..
Jangan kesah..
Kita terus buat kerja...
Kita fikir masa depan pekerja..
Kita mahu kehidupan pekerja terbela..
Bukan teraniaya...
Kalau kita kesah...
Kalau kita peduli...
Kita tak boleh buat kerja...
Pokoknya..
Hanya untuk kaum pekerja...
Pastikan nasib mereka terbela..
Kita selaku pemimpin..
Kita selaku pekerja..
Kita selaku ahli kesatuan sekerja..
Terus berusaha..
Bukan dengan kata-kata..
Tapi...
Penyelesaiannya...
Lambat...
Itulah keluhan..
Bukan semua..
Tak semua bagai menjentik jari...
Tapi perpaduan..
Kekuatan...
Tempuh...
Biar seribu halangan..
Tiada rasa gentar...
Demi kaum pekerja..
Berusaha terus berusaha...
Sehingga berjaya...
Bukan dengan kata-kata...
Bukan janji...
Tapi penyelesaiannya...
Semua ini...
Adalah kepuasan...
Semua ini..
Amal jariah...
Terus berjuang..
In Syaa Allah..
Pasti menang...
TIDUR WAKTU KERJA
Yang PW duk senyap... simpan rahsia... QI ni tidur... (bukan ahli RUM) tak buat kerja... pengap rahsia... difahamkan.. gambar tidur QI ni pun ada pada PW... tapi pengap... cerita macam bagus... tapi sebenarnya bersubahat... tidak jujur kepada KTMB.. kalau jujur... QI ni dah diambil tindakan tatatertib... tempat sembunyi... tidur waktu kerja pun... dah tau... adeiii... orang macam ni tak layak kerja KTMB... perabis beras...
Tolonglah wahai PW... bongkarkan... jangan subahat... kerja buat cara kerja... jangan citer macam bagus... tapi... adeiiii....
11 Oktober 2016
RUM dapat complain...
Katanya..
Ayatnya begini?
"Union tidak berhak mencampuri urusan majikan"
Kenyataan ini dikeluarkan oleh pegawai berkenaan melibatkan satu isu... kepada ahli RUM...
RUM nak tanya individu pegawai ini?
Dia faham ke ayat "Union tidak berhak mencampuri urusan majikan" dari sudut mana?
Kalau tak tau... jangan cakap... nanti kita panggil anda "BODOH PIAQ! opsss memang layak digelar... "BODOH PIAQ!
Nak tunjuk hebat sangat ke?
RUM tuju khas mesej ini kepada PO DAUD! kepada pengurus wilayah kuala lumpur.. tolong awasi mulut celupar ni... RUM dan lama dengar dah banyak sangat aduan dari ahli mengenai pegawai yang bernama PO Daud... datang dari bawah (asalnya "KULI") tapi berlagak macam ada PHD!
DEPOH KL CENTRAL (BARANG LUSUH)
10 Oktober 2016
TINJAUAN KEPADA PESARA KTMB (BERSARA SELEPAS KTMB DISWASTAKAN PADA 1.8.92)
Justeru itu pihak RUM memohon kerjasama pada semua pesara KTMB yang bersara selepas KTMB di swastakan pada 1.8.1992 khususnya kumpulan "bukan eksekutif" mesej inbox atau whatsapp di no 0123073731 atau maklumkan secara bersurat ke ibu pejabat RUM di alamat No 9A, Tingkat 1, Bangunan Tong Nam, Jalan Travers, 50470, Kuala Lumpur.
Keperluan maklumat ialah:-
1. Nama Penuh
2. No Perkhidmatan
3. Jawatan ketika pengswastaan 31.7.92
4. Jawatan ketika bersara
5. Sila maklumkan pilihan atau "option" iaitu "A", "B" atau "C" ketika pilihan dibuat. (Sebelum dikorporatkan pada 1.8.1992, borang option dikeluarkan, apa pilihan yang dibuat, "A" kekal sebagai penjawat awam, "B" bersetuju menyertai pengswastaan, "C" Bersara pilihan)
6. Bersara secara pilihan atau wajib KTMB
7. Gaji sebelum pengswastaan 31.7.92
8. Gaji akhir ketika bersara dari KTMB.
9. Pencen yang diterima ketika bersara dari KTMB
10. Pencen sekarang.
Mohon rakan-rakan sebarkan kepada semua pesara KTMB yang terlibat, maklumat selewat-lewatnya sebelum 20.10.2016
Kerjasama amat dihargai.
PERBINCANGAN PENCEN MINIMA UNTUK KAKITANGAN AWAM YANG DISWASTAKAN.
Satu Mesyuarat pagi tadi telah diadakan Jabatan Perkhidmatan Awam setelah diarahkan oleh YAB Dato Seri Mohd Najib Bin Tun Abdul Razak Perdana Menteri Malaysia melalui memorandum yang telah dihantar oleh Majlis Rangkaian Kesatuan Sekerja Antarabangsa Malaysia (UNI-MLC) di bawah kepimpinan YBrs Tuan Haji Shafiee BP Mammal selaku Presiden UNI-MLC.
Mesyuarat telah dipengerusikan oleh DATUK YEOW CHIN KIONG, Pengarah Bahagian Pasca Perkhidmatan JPA. Turut hadir pegawai kanan Bahagian Pasca JPA dan pemimpin-pemimpin kesatuan sekerja yang terlibat dengan pengswastaan.
Perbincangan lebih menumpukan sessi perkenalan, hujah tuntutan pencen minima untuk bekas penjawat awam yang telah diswastakan, penjelasan teknikal oleh Datuk Yeow Chin Kiong, selaku Pengarah Bahagian Pasca.
Rumusan perbincangan adalah mewujudkan satu jawatankuasa teknikal untuk membincang kaedah yang munasabah sebelum satu keputusan boleh diambil samada hasrat kewujudan pencen minima boleh dicapai dan dipersetujui oleh Kerajaan.
Satu langkah permulaan yang sangat baik setelah enam (6) tahun bermula tahun 2010 usaha yang dicetuskan oleh Uni -Global, terima kasih kepada YAB Dato Seri Perdana Menteri Malaysia yang membuka langkah untuk sessi perbincangan dan terima kasih khusus kepada Tuan Haji Shafiee BP Mammal yang tidak pernah berhenti berusaha untuk mencapai tuntutan pencen minima bagi semua kakitangan awam yang dibersarakan atas sebab pengswastaan.
Kenyataan Rasmi Kesatuan Pekerja-Pekerja KTMB
PERBINCANGAN PENCEN MINIMA UNTUK KAKITANGAN AWAM YANG DISWASTAKAN.
Mesyuarat telah dipengerusikan oleh DATUK YEOW CHIN KIONG, Pengarah Bahagian Pasca Perkhidmatan JPA. Turut hadir pegawai kanan Bahagian Pasca JPA dan pemimpin-pemimpin kesatuan sekerja yang terlibat dengan pengswastaan.
Rumusan perbincangan adalah mewujudkan satu jawatankuasa teknikal untuk membincang kaedah yang munasabah sebelum satu keputusan boleh diambil samada hasrat kewujudan pencen minima boleh dicapai dan dipersetujui oleh Kerajaan.
Satu langkah permulaan yang sangat baik setelah enam (6) tahun bermula tahun 2010 usaha yang dicetuskan oleh Uni -Global, terima kasih kepada YAB Dato Seri Perdana Menteri Malaysia yang membuka langkah untuk sessi perbincangan dan terima kasih khusus kepada Tuan Haji Shafiee BP Mammal yang tidak pernah berhenti berusaha untuk mencapai tuntutan pencen minima bagi semua kakitangan awam yang dibersarakan atas sebab pengswastaan.
06 Oktober 2016
yang bertanya...
Ada yang bertanya...
Apa itu RUM?
RUM itu adalah nama manja atau nama timang-timangan atau singkatan dari RAILWAYMAN UNION OF MALAYA atau Kesatuan Pekerja-Pekerja KTMB.
Siapa Adminnya?
Adminnya adalah Abdul Razak Md Hassan yang juga Presiden RUM.
Apa dia SUARA RUM?
Suara RUM adalah media rasmi Kesatuan Pekerja-Pekerja KTMB yang diluluskan oleh Persidangan Perwakilan Tiga Tahunan.
Adakah kenyataan dalam Suara RUM mendapat kelulusan?
Setiap kenyataan yang dikeluarkan sekiranya melibatkan perkara serius akan dimaklumkan kepada Ahli Jawatankuasa Kerja untuk kelulusan, sekiranya diluluskan maka baru dipaparkan.
Kenyataan Rasmi Kesatuan Pekerja-Pekerja KTMB
TAKUT
Aku pernah bagi ceramah mengenai "TAKUT", takut itu mainan... takut itu perasaan... takut itu hanya gembar gembur pada mereka yang kononnya berani, tapi kecut didalam.
Dalam perjuangan tiada perasaan "takut", kalau takut... lari tengah malam.. tapi nak selamatkan sebuah negara... takut.. maka tergadai sebuah negara...
Nak selamatkan KTMB?
Takut...
Tergadailah...
Periuk nasi kita...
Aku dah penah kena buang kerja?
So aku takut?
Tak pernah takut...
Kalau takut...
Jangan berumah di tepi pantai...
Matlamat aku..
Selamatkan KTMB...
Selamatlah Pekerja..
Matlamat RUM..
Selamatkan KTMB..
Selamatlah Pekerja...
Aku bangga..
Barisan Pegawai Utama..
Barisan Exco...
Mereke "sincere"..
Mereka yang beriya-iya...
Aku puji mereka...
Aku..
Aku akan langgar...
Tak kira...
Siapa mereka...
TEST ME!
Presiden RUM
Kenyataan Rasmi Kesatuan Pekerja-Pekerja KTMB
05 Oktober 2016
KETEGASAN RUM
INGATAN KEPADA KEMENTERIAN PENGANGKUTAN
PIKET
Nak bagitau kat SEMUA AHLI-AHLI RUM.. tenguk Depoh KL Central... dah kena tutup... lepas ni Gemas... ugutan nak tutup Tumpat... dengar citer Depoh KL Central nak sewa kat satu syarikat... lepas ni agaknya Bengkel Batu Gajah pulak (mungkin) sebab lokomotif 24 kelas nak outsorce kepada satu syarikat... lepas tu RAC nak 50/50... Second Operator... Tren Intercity pun dah tiada... semua jabatan hancur... kita nak terantuk baru nak tergadah ke? Dah kene tumbuk dah kena belasah... kita hanya mampu menangis ke? Kata orang nasi dah jadi bubur... dan basi campak je ke longkang... mana semangat Panglima kita?
Ayuh semua bangkit... jangan sedikit pun gentar... kalau dah kena tumbuk dah kena belasah... kita nak menangis je ke.. adeiii... jangan jadi anak jantanlah!
Kalau kita PANGLIMA & ANAK JANTAN nak SELAMATKAN KTMB, NAK SELAMATKAN PERIUK NASI KITA... STANDBY!
PADA MEREKA...
HOIIIIIIIII!!!!!!!!!! Tak kenyang-kenyang lagi ke???????
Majlis Exco akan bincang buat satu keputusan untuk memberi ingatan kepada Kementerian Pengangkutan menghentikan semua agenda karut ini, satu surat rasmi akan dihantar kepada Kementerian Pengangkutan menghentikan semua idea-idea karut ini, dalam satu tempoh yang munasabah sekiranya Kementerian Pengangkutan gagal menjawab, pihak RUM akan memberi notis untuk mengambil tindakan PIKET di perkarangan Kementerian Pengangkutan.
RUM tetap berpendirian tegas menolak semua perkara yang menjejaskan KTMB dan PEKERJA.
LAWAN TETAP LAWAN
Kenyataan Rasmi Kesatuan Pekerja-Pekerja KTMB
Cc
YB Dato Ir Nawawi Ahmad Pengerusi Lembaga Pengarah KTMB
YBhg Dato Haji Sarbini Tijan Presiden KTMB
BELANDA DAPAT TANAH
Macam nilah... apa nak ckp... berlagak semacam.... pusing kiri... pusing kanan.. kira sana.. kira sini... ukur sana... ukur sini... pacak sana... pacak sini... "INI AKU YANG PUNYA"...
hahaha...
Bila-bila masa boleh debat dengan KETUA PENGARAH RAC... kalau yang tukang pacak... wsalam je lah...
KOMEN RUM
RUM 100% menentang waima 50/50 yang dipersetujui... RUM bukan macam mereka yang boleh jadi "BARUA" untuk bersetuju 50/50!
Ada bantahan wahai yang bersetuju 50/50? kalau ada bantahan... aturkan DEBAT.... RUM tak de PHD... RUM tak de degree... RUM tak de Diploma... RUM sekolah tamat darjah 6... ayuh... waima KP RAC, PEMANDU, NKRA maupun MoT.
RUM BENAR-BENAR MARAH!!!!
Kenyataan Rasmi Kesatuan Pekerja-Pekerja KTMB
Menjana Pendapatan KTMB
Utk info sebenarnye da 11tahun keadaan stsen komuter btg benar ni aku peratikan..
Setakat yg aku kerja ni ade dua kali cubaan company luar utk amik amik business parking kat sini..
Td merupakan kali kedua..so mksdnye dgn kerjasama rac or syarikat luar (aku xpasti) berlaku la pemindahan kertas kerja yg mmbuatkan projek parking ni..itu xde masalah
Yg mnghairankan kenapa ktmb car park sendiri x ambil tanah ni utk mnjana pndapatan..kenapa perlu company lain(luar)..
Oklah..its fine kalo korang nak bisness..tp dgn pelbgai company secuirity stesen..company secuirity landasan..company parking..nmpk macam nk mnjahanamkan ktmb dgn tuntutan semata2 bisnes yg mcm taik ni..
Bayangkan kecurian kerap gak jadi..kes cubaan rogol pun ade..moto aku sendiri ilang smpi skang senyap..org parking merata2 ikut suka(kawasan handicap)..xde sapa pantau..xnampak lagi ke..dato sarbini dah pun mengarahkan duty stesen kat pegawai2..diorang buta ke semua ni..xkan aku nk suap kat sekor2..
Aku boleh je bayar rm10 sejam pun..(bukan xmampu)..cuma mintak kalo nk bisnes biar cantik..buat betul2..kalo jadi jaga tu..jaga lah betul2..ni tak..cctv ade tp ade yg x fungsi..claim..claim jugak..puiihh
Pernah sekali aku repot mygov berikutan kes maksiat di parking hujung..jawapan diorang kami xboleh buat ape2 sebab dlm kawasan rac..jadinye rac ni penggalak maksiat ke apa..kalo tokan dadah buat bisnes situ..yg dapat buruknye ktmb bukan rac..org xckp "apelah rac"..org ckp "tulah ktmb"..
Kasihan ktmb..tp xpe..mungkin menjadi Tuah kita dipandang mulia..Alang2 tega biar tegar menjadi Jebat..derhaka..demi mulia..
Say no to RAC
Copypaste dari group.
Kenyataan Rasmi Kesatuan Pekerja-Pekerja KTMB
04 Oktober 2016
LAWATAN KE SEIBU JEPUN
Saya terlebih dahulu memohon maaf kepada Pengerusi Lembaga Pengarah KTMB YB Dato Ir Nawawi Ahmad, YBhg Dato Haji Sarbini Tijan Presiden KTMB dan Semua Lembaga Pengarah KTMB kerana tidak dapat menyertai lawatan Ke Seibu Jepun bersama pihak Profess Consulting Group yang dijadualkan pada 24-27 Okt 2016.
Saya merakamkan ribuan terima kasih kepada semua Lembaga Pengarah KTMB yang bersetuju untuk menjemput saya menyertai lawatan ini, dukacita keadaan ketika ini tidak mengizinkan saya untuk menyertai atas kesebukkan menjalankan aktiviti-aktiviti kesatuan sekerja.
Untuk makluman saya juga telah membatalkan penyertaan saya ke Konvensyen Asia Pacific Regional International Transport Federation (ITF) yang dijadualkan pada 27 - 30 Nov 2016 di Jepun.
Bagi pihak RUM saya merakamkam ribuan terima kasih kerana jemputan yang diberikan, kami (RUM) amat menghargai dan sangat menghormati keikhlasan yang diberikan, ingatan dan jemputan ini adalah satu penghargaan kepada prinsip keharmonian perusahaan.
Presiden RUM
Kenyataan Rasmi Kesatuan Pekerja-Pekerja KTMB
03 Oktober 2016
PENUTUPAN DEPOH KL CENTRAL
Ramai yang bertanya dengan RUM, bertubi-tubi soalan dikemukakan, ada yang menyalahkan RUM, pegawai RUM juga telah bertanyakan dengan pihak pengurusan dalam beberapa mesyuarat rasmi yang diadakan, komen pegawai RUM alasan yang diberikan adalah tidak munasabah, ada juga jawapan melalui perjumpaan tidak rasmi "kami ikut arahan".
Puas RUM berfikir sekiranya RUM adalah Majikan, mewujudkan alasan yang munasabah, bagi tujuan melaksanakan penutupan Depoh KL Central dari sudut kebaikan, sudut keburukan, implikasinya, sudut kewangan sudut keselamatan apatah lagi dari aspek kepentingan perkhidmatan.
Sejujurnya RUM tidak mendapat sebarang jawapan, RUM sendiri terpinga-pinga untuk melahirkan rasa persetujuan kerana tidak mampu mencari alasan yang munasabah, malah rasa terkilan kerana gagal memberi jawapan kepada ahli-ahli yang bertanya.
1. Persoalannya adakah wajar RUM berdiam diri?
2. Kalau wajar maka akan wujud pertikaian...
3. Kalau berdiam diri maka RUM seolah-olah telah dibeli..
4. Maka tiada lagi keharmonian perusahaan...
5. Maka ada yang bertepuk tangan jika wujud pergeseran antara RUM & Pengurusan KTMB.
6. Sedangkan RUM sendiri berusaha segigih mungkin mempertahankan keharmonian perusahaan
Dalam terus memikirkan perkara ini, siapakah yang dapat keuntungan dari hasil penutupan Depoh KL Central?
Mungkinkah secara terbuka YB Dato Ir Nawawi Ahmad, Pengerusi Lembaga Pengarah KTMB bagi pihak semua Lembaga Pengarah KTMB boleh menjawab atau mungkinkah demi hubungan keharmonian yang baik YBhg Dato Haji Sarbini Tijan Presiden KTMB boleh menjawab secara terbuka kerana pekerja khususnya ahli-ahli RUM sedang menunggu jawapan yang munasabah.
Komen RUM...
Pening....
Kenyataan Rasmi Kesatuan Pekerja-Pekerja KTMB
02 Oktober 2016
Salam Maal Hijrah..
Semoga perjalanan hidup kita sentiasa diberkati, dipermudahkan serta sentiasa dalam bimbingan juga hidayah dari yg Esa, yang berkekalan..
Semoga kita menjadi insan yang lebih baik..
In shaa Allah..
Hangky Pangky
Kali ni RUM nak ingatkan Kementerian Pengangkutan (MoT)... banyak surat telah dihantar... surat terakhir adalah 2 minggu lepas... MoT jangan main hangky pangky!
Kenyataan Rasmi Kesatuan Pekerja-Pekerja KTMB
01 Oktober 2016
RUM menepati masa
RUM sentiasa menepati masa... mengikut kehendak Perjanjian Bersama...track rekord yang ada tanpa gagal...
bunting gajah juga jawapannya...
Kenyataan Rasmi Kesatuan Pekerja-Pekerja MTMB
30 September 2016
PERJANJIAN BERSAMA KE 8
RUM merasa terkilan dengan Lembaga Pengarah KTMB, yang mengambil masa yang sangat lama untuk membuat keputusan dalam meluluskan Perjanjian Bersama ke 8.
Sedarkah Lembaga Pengarah KTMB bahawa pekerja KTMB kadar gaji yang diterima adalah rendah berbanding sektor awam, malah pihak consultant yang pernah dilantik juga mengakui bahawa pekerja KTMB bergaji rendah mengikut kadar pasaran.
Bulan berganti bulan, malah Mesyuarat Lembaga Pengarah 29.9.2016 semalam tidak memberi sebarang keputusan kononnya ada dokumen yang tidak lengkap maka satu lagi Mesyuarat Lembaga Pengarah akan diadakan pada minggu ke empat (4) bulan Oktober 2016 yang akan membincangkan Perjanjian Bersama ke 8.
Ibarat kata... Kalau orang mengandung sembilan (9) bulan sepuluh (10) hari dah bersalin, ini dah boleh dikatakan "BUNTING GAJAH".
RUM melihat seolah-olah Lembaga Pengarah begitu cerewet malah boleh dianggap tidak mempercayai "PANEL PERUNDINGAN PENGURUSAN" yang telah membuat keputusan secara "PERSETUJUAN BERSAMA" dengan Kesatuan Pekerja-Pekerja KTMB, sekiranya ini benar maka ianya sangat-sangat mengecewakan.
RUM merayu kepada YB Dato Ir Nawawi Ahmad, Pengerusi Lembaga Pengarah KTMB agar dapat menyegerakan kelulusan Perjanjian Bersama ke 8, agar ianya segera diangkat ke Kementerian Kewangan untuk kelulusan selanjutnya.
Disedari bahawa kelulusan Kementerian Kewangan akan mengambil masa sekurang-kurangnya tiga (3) bulan, maka kelulusan segera dari Lembaga Pengarah KTMB perlu disegerakan, sekiranya kelewatan terus berlaku akan menyebabkan pekerja seolah-olah ditindas oleh Lembaga Pengarah KTMB dengan beban kos kewangan yang meningkat untuk kelangsungan sebuah kehidupan malah mampu menjejaskan produktiviti syarikat, secara lansung Lembaga Pengarah KTMB adalah punca kepada kelembapan produktiviti KTMB.
Justeru itu RUM berharap YB Dato Ir Nawawi Ahmad selaku Pengerusi Lembaga Pengarah KTMB mampu menggesa Lembaga Pengarah KTMB meluluskan Perjanjian Bersama ke 8, kesudian YB Dato Ir Nawawi Ahmad dalam menyegerakan didahulukan dengan ucapan ribuan terima kasih, kerana RUM sedar bahawa YB Dato Ir Nawawi Ahmad sendiri pernah mengakui bahawa pekerja KTMB bergaji rendah maka pasti dengan kedudukan sebagai YB (Ahli Parlimen Langkawi) yang sentiasa melihat kepentingan rakyat maka ia juga akan melihat kepentingan pekerja selaku Pengerusi Lembaga Pengarah KTMB.
Kenyataan Rasmi Kesatuan Pekerja-Pekerja KTMB
PINJAMAN UNTUK PEMBUANGAN KERJA (KEMELUT)
Masih ramai yang tidak membayar pinjaman kembali, sedangkan ianya adalah wang RUM, hutang tetap hutang... wang ini adalah wang ahli-ahli... tak takut ke dituntut dikemudian hari.
Kenyataan Rasmi Kesatuan Pekerja-Pekerja KTMB
29 September 2016
SETUJU DAN TIDAK SETUJU
SETUJU DAN TIDAK SETUJU
Setuju kerana Presiden Cuepacs bercakap bagi pihak gabungan yang mewakili penjawat awam yang menjadi ahli kesatuan sekerja.
Tidak setuju kerana sebagai Presiden RUM pekerja KTMB makin ketinggalan jauh malah CA 8 pun belum selesai, kalau nak naik angin dengan pengurusan KTMB dah naik angin, tapi "SABAR" masih ada lagi.
Kenyataan Rasmi Kesatuan Pekerja-Pekerja KTMB
Cc
YB Dato Ir Nawawi Ahmad
Pengerusi Lembaga Pengarah KTMB
YBhg Dato Haji Sarbini Tijan
Presiden KTMB
JAWAPAN KEPADA PERSOALAN
RUM TETAP RUM
Cam mana dulu.. itulah RUM..
RUM tetap sama...
Bergerak...
Tak kira secara terbuka...
Maupun tanpa bicara...
Ahli tak perlu risau..
Cuma gerak langkah berbeza...
Tidak ketara..
Tapi tetap membara..
Barisan kepimpinan RUM..
Sedar.. malah tidak pernah leka..
Sekali leka..
Bencana menimpa..
Jauh perjalanan..
Penuh ranjau dan duri..
Bergetah sana sini..
Hebatnya... tidak terkata..
Namun..
Matlamatnya...
Berjuang...
Dengan jayanya...
RUM TETAP RUM
Kenyataan Rasmi Kesatuan Pekerja-Pekerja KTMB
TOPIK SUNGGUH MEMALUKAN
Di bawah ini jawapan balas dari Pengurus Wilayah Tengah KTMB (PWc Mus Zack) dalam komennya di Suara RUM diangkat sebagai topik untuk menjawab kenyataan melalui akhbar yang dikeluarkan dalam Utusan Malaysia.
Dalam kenyataan selanjutnya sambungan komen dari PWc Mus Zack juga dipetik dan dipaparkan di bawah ini :-
"Apa yg saya tulis disini hanya tulisan peribadi saya semata-mata dan bukannya perutusan mewakili mana2 entiti."
______________________________________________________
Satu tajuk yg menarik, terima kasih pd wartawan serta rakan sahabat yg terlalu prihatin dan ambil berat. Terima kasih diatas teguran dan perhatian ini.
Merujuk pd tandas stn Salak Selatan, saya dgn unit teknikal telah buat pemeriksaan dan di dapati sistem flushing mengalami kerosakan dimana tekanan airnya rendah.
Walau bagaimanapun tandas itu masih relevan utk digunakan.
Kami telah ambil tindakan menukar sistem flushing dgn sedikit ubah suai akn dilakukan, namun tak tahulah berapa lama ianya boleh bertahan.
Kami harap pengguna juga perlu mengamalkan sikap kepenggunaan kendiri yg beretika.
Hormati hak awam dan tidak merosakkan harta benda awam.
Kena bentuk rasa hormat pd pengguna lain dan juga pencuci tandas itu sendiri.
Rata-rata tandas tidak ada yg cukup sempurna dan tidak bersesuaian sekiranya kita nak bandingkan tandas awam dgn tandas hotel 5 bintang dan rasanya tidak serasi sekiranya kita nak bandingkan tandas rumah atap rumbia dgn tandas rumah bungalow dan rasannya tidak elok kalau kita nak berkira-kira dgn kemudahan yg ada di bangunan stn yg baru di bina dan beroperasi dgn stn yg sudah puluhan tahun beroperasi dgn ribuan pengguna.
Janganlah begitu.
Mari kita sama-sama menjaga harta kita, sama sama beri idea serta teguran membina moga kita boleh bangkit dgn imej yg baik.
Terima kasih kpd wartawan utusan dan warga pengguna diatas sumbangsih ini.
Kami tidak akan menganggap ini adalah berunsur kepentingan politik maupun sabotaj. Ia adalah merupakan betapa keperihatinan wartawan serta wargapengguna utk melihat kita berubah.
Namun begitu kami juga berharap pd wartawan agar dpt menulis dan mengemukakan ruangan2 pendidikan sivik serta rasa sayang pd harta awam serta ruangan pendidikan kendiri bagi membantu dlm pembentukan sahsiah awam.
Harapan kami juga kpd wargapengguna berubahlah..... tiada upaya mana2 negara sekalipun utk berubah sekiranya minda pengguna dan rakyatnya masih ditahap miskin.
Kami akn cuba penuhi hasrat tetamu kami dgn kos yg kadang2 dilihat tidak dihargai oleh warga pengguna.
Terima kasih pd wartawan yg sanggup menulis sumbangsih satu muka surat penuh diatas tajuk TANDAS "mahal kos satu muka surat penuh ni" sumbangsih anda kami dahului dgn ribuan terima kasih.
Kepada semua warga yg terlibat kami berterima kasih di atas keperihatinan ini.
Pada warga kerja yg mencuci tandas, tugasan anda lebih mulia dari pengguna tandas yg tidak bersyukur diatas kemudahan yg di sediakan.
Anda akn di beri ganjaran di akhirat nanti....In sya Allah.
Terima kasih kpd semua warga prihatin.
Apa yg saya tulis disini hanya tulisan peribadi saya semata-mata dan bukannya perutusan mewakili mana2 entiti.
Cc
YB Dato Ir Nawawi Ahmad
Pengerusi Lembaga Pengarah KTMB
YBhg Dato Haji Sarbini Tijan
Presiden KTMB
28 September 2016
SUNGGUH MEMALUKAN
Tidak sewajarnya berlaku, diharap pihak pengurusan KTMB mengambil tindakan segera, sekiranya ianya di bawah penyeliaan kontraktor, harap ditamatkan kontrak dengan kadar segera, sekiranya di bawah mana-mana pegawai KTMB yang dipertanggungjawabkan, tindakan tatatertib hendaklah diambil, jangan membiarkan imej KTMB tercemar kerana kelemahan seperti ini.
Kenyataan Rasmi Kesatuan Pekerja-Pekerja KTMB
Cc.
YB Dato Ir Nawawi Ahmad Pengerusi Lembaga Pengarah KTMB
YBhg Dato' Haji Sarbini Tijan
Presiden KTMB
23 September 2016
KERJA LUAR NEGARA
Sekadar nak pesan.. bila diamanahkan.. maka ianya tanggungjawab.. maka lakukan tanggungjawab dengan sesempurna mungkin.
Berada diluar negara dengan tujuan "kerja" maka buatlah kerja dengan betul dan bukannya mengambil kesempatan, kerana keluar negara bukan untuk melancung tapi untuk mendapat dan menambah pengetahuan, sekembalinya ke tanahair untuk dikongsi malah dipraktikan.
20.51 Berlin
Kenyataan Rasmi Kesatuan Pekerja-Pekerja KTMB
*mohonterasa*
15 September 2016
Larikan semula tren intercity
RUM suka kenyataan ini maka RUM paparkan:
"tentang masalah ETS semalam yang lewat,apa yg saya diberitakan adalah,masalah nya adalah kelewatan oleh tren shuttle JB - Gemas...bukan masalah ETS...ETS tiada masalah apa2,jadi janganlah nak salah kan ETS...
Penyelesaian masalah.
Adakan semula tren Ekspres Peninsular JB - P.Besar,in shaa Allah,masalah akan selesai...sebab peninsular la yang akan pergi dari hujung utara ke hujung selatan..
harap ada berita gembira buat kita nanti😂😂😄😄...."
Semoga tren intercity yang dihentikan perkhidmatan dilarikan semula demi kepentingan rakyat.
Harapan RUM, YBhg Dato Haji Sarbini Tijan Presiden KTMB, YB Dato Ir Nawawi Ahmad Pengerusi Lembaga Pengarah KTMB, Kementerian Pengangkutan Malaysia dapat melihat dan menpertimbangkan kembali semua perkhidmatan tren yang dihentikan.
Keputusan menyokong kenyataan ini selaras dengan keputusan Majlis Exco Kesatuan yang lalu.
Kenyataan Rasmi Kesatuan Pekerja-Pekerja KTMB
14 September 2016
MASALAH KTMB & TANAH KERETAPI
RUM dah puas menulis mengenai masalah KTMB, dari sudut puncanya sehingga apa yang berlaku kini, kedudukan kewangan yang lemah, tanpa bantuan kerajaan (tiada suntikan kewangan) permainan Kementerian Pengangkutan, harga tambang yang rendah, akibat kelemahan pengurusan yang lalu, biokrasi kerajaan, banyak sangat bapa, RAC dan banyak lagi. Ibarat KTMB adalah anak tiri.
Semua ini masalah yang perlu diatasi, cara bagaimana?
Cara bagaimana ialah seseorang kena betulkan kembali dasar yang ada, sebab dasar yang ada telah jadi cacamerba, sekiranya ini tidak dilakukan maka KTMB akan kekal bermasalah seperti ini atau cara lain kononnya ialah jadikan KTMB hanya sebagai operator sahaja (idea MoT), kerana inilah jalan terbaik (anggapan MoT) kononnya akan memulihkan KTMB.
Anggapan MoT ini tidak boleh diterima oleh RUM, kerana RUM mengandaikan ada agenda yang tersembunyi, tanpa melihat kehendak sebenar KTMB sebagai pengangkutan sosial iaitu kepentingan rakyat.
Justeru itu RUM ingin bagitau kat MoT agar jangan sekadar hanya melihat pembelian dari CHINA tapi fikirkan bagaimana CHINA mampu mengeluarkan lokomotif tanpa mengadai sebarang tanah milik Keretapi China malah INDIA juga tidak mengadaikan tanah milik Keretapi India kerana CHINA & INDIA malah banyak keretapi didunia tidak buat seperti mana Malaysia lakukan hari ini.
Kenyataan Rasmi Kesatuan Pekerja-Pekerja KTMB
13 September 2016
TENDER TERBUKA VS RUNDINGAN TERUS(DIRECT NEGO)
RUM tertarik dengan kenyataan Mantan Menteri Kewangan 2 yang cuba mengekang "RUNDINGAN TERUS" (Directnego), bila RUM membaca kenyataan ini RUM nak "SALUTE" kepada beliau, cukup berintergriti..
Dalam MoT kini cukup popular dengan "DIRECT NEGO" masuk je proposal.. terus nak pertimbangkan... yang kontraktornya kayuh sana... kayuh sini... maka yang jadi mangsanya KTMB.
Track record dalam KTMB dah ada... yang teruknya semua melalui "direct nego" dari pembaikpulihan koc sampailah membeli Set SCS dan ETS.
RUM telah menulis surat berulangkali kepada pihak Kementerian Pengangkutan belilah secara "TENDER TERBUKA" kerana ianya akan memenuhi kehendak spesifikasi dari semua aspek tapi sedihnya sekadar tulis surat @ memberi ingatan, tindakan tetap sama...
Yang jadi mangsa semua pengurusan KTMB dan Pekerja, pengurusan KTMB ibarat "mulut tutup ketat-ketat", yang duk bising ialah RUM, kerana RUM tau semua itu... kerana yang mampu bersuara hanya RUM.
Sudah-sudahlah... buat ikut proses yang lebih telus dan berintergriti... fikirkan kepentingan PEKERJA, KTMB, RAKYAT MALAYSIA dan Negara. RUM sendiri dah bosan dengan kerenah yang ada... RUM akan "respect" kalau ianya pembeliaan yang benar-benar berkualiti bukannya harga murah beli mahal!
Kenyataan Rasmi Kesatuan Pekerja-Pekerja KTMB
TANAH KEGUNAAN KTMB
RUM nak ingatkan pada semua pihak bahawa tanah/bangunan kegunaan KTMB berdasarkan "kepentingan perkhidmatan" jangan sesekali diusik!
Pada mereka yang tidak faham apa itu "kepentingan perkhidmatan, jabatan perlu, perkhidmatan sosial" boleh berjumpa dengan kepimpinan RUM untuk penjelasan.
Cuma RUM nak bagitau kalau "orang putih" dulu boleh fikirkan kuarters dibina ditepi landasan berdasarkan "kepentingan perkhidmatan" kenapa manusia hari ini yang menduduki jawatan tertinggi tak boleh fikirkan, adakah mereka kini hanya mencari jalan mudah? atau mungkin hanya untuk memenuhi tembolok mereka? tidakkah mereka fikir untuk 100 tahun lagi?
Mereka kata RUM tidak pandang jauh, mai tang ni... kita debat... siapa yang lebih pandang jauh....
RUM nak pesan, pengalaman telah mengajar kami, so jangan cuba kali ini.. orang luar khususnya yang terlibat dengan KTMB... RUM nak bagitau... hang semua tak tau apa-apa....
Kenyataan Rasmi Kesatuan Pekerja-Pekerja KTMB
08 September 2016
CADANGAN PEMBANGUNAN ATAS TANAH KTMB DI BUKIT BANGSAR TERMASUK LENGKUK ANDULLAH & BANGSAR UTAMA
Baru dapat mesej ini, dari seorang kenalan... kuarters keretapi Bangsar Utama dan kuarters keretapi Lengkuk Abdullah akan hilang... kalau tenguk bentuk plan.. macam tiada kuarters ganti, wah... hebat... hebat...
Komen RUM...
Belum bersedia nak membuat sebarang komen, sebab maklumat lengkap tiada, siapa company, siapa tangan ghaib belum dikenalpasti, sekadar makluman awal.
Kenyataan Rasmi Kesatuan Pekerja-Pekerja KTMB
07 September 2016
BEZA PENJAWAT AWAM & PEKERJA SWASTA
1. BEZA PENJAWAT AWAM & PEKERJA SWASTA
2. PENTINGNYA KESATUAN SEKERJA
3. PEKERJA/MAJIKAN/KERAJAAN
Ramai yang marah apabila GAJI MINIMA antara Penjawat Awam dan Pekerja Swasta berbeza atau mungkin lain-lain faedah berbeza, penjawat awam dapat lebih dari sektor swasta, tapi ada juga sektor swasta yang dapat lebih dari sektor awam, sebagai contoh pekerja swasta mampu dapat bonus 3 hingga 5 bulan tapi penjawat awam hanya dapat RM 1,000.00 sahaja atau maksimanya berdasarkan track record yang ada tidak lebih dari satu bulan gaji. Ada gaji di sektor swasta lebih tinggi dari penjawat awam, malah KTMB sendiri sebagai sektor swasta banyak ketinggalan dari sektor awam dari sudut gaji bulanan dan elaun, sedangkan KTMB taukeynya tetap kerajaan.
RUM sedikit pun tidak marah, sebab RUM faham perjuangan CUEPACS untuk ahli-ahli gabungannya antara Kesatuan Sekerja (CUEPACS) dengan Majikannya (KERAJAAN MALAYSIA) kat sinilah berbeza antara syarikat swasta yang taukeynya dinamakan A, B atau C manakala penjawat awamnya taukeynya kerajaan Malaysia.
Andaikata pekerja swasta berkeinginan lebih baik, maka wujudkan kesatuan sekerja di syarikat masing-masing berjuang melalui perjanjian bersama, baru faedahnya dapat ditingkatkan.
Manakala sekiranya melibatkan seluruh pekerja swasta berkeinginan lebih baik atau sama dengan sektor awam (penjawat awam) yang perlu memainkan peranan ialah Kongres Kesatuan Sekerja Malaysia (MTUC) peranan MTUC sangat besar sekiranya diolah dengan baik dan gabungan kesatuan sekerja dapat ditingkatkan dengan lebih banyak merangkumi semua syarikat yang wujud di Malaysia, perpecahan dalam MTUC boleh menghakibatkan seluruh pekerja di negara ini menjadi mangsa.
Maka MTUC perlu mengerakkan langkah bagaimana nak meningkatkan faedah melalui pindaan Akta Kerja, MTUC perlulah bijak menyusun langkah dengan lebih tepat agar pekerja swasta dapat menikmati faedah yang lebih baik, pada RUM penghalang tradisi MTUC sebenarnya ialah Malaysian Employers Federation (MEF).
Jadi kita harus berfikiran terbuka untuk membezakan antara penjawat awam dan pekerja swasta, bukannya terus meletakkan kesalahan pada kerajaan kerana kerajaan adalah majikan kepada penjawat awam, wajarlah majikan menjaga pekerjanya untuk memberi faedah yang lebih baik.
Kita pula kesatuan sekerja wajar juga melihat kantung (kewangan) syarikat, dalam masa yang sama mesti berani menegur syarikat yang tidak benar-benar mencari peluang perniagaan atau tidak bersungguh-sungguh memajukan syarikat, kerana implikasinya kepada pekerja dari sudut penyemakan gaji khususnya melibatkan Perjanjian Bersama, malah kegagalan pengurusan boleh menghakibatkan pembuangan pekerja, kebiasaannya pekerja sentiasa jadi mangsa.
Masalah sebenarnya ialah Majikan, ada majikan baik, ada majikan yang macam Haji Bakhil, ada juga majikan anggap pekerja "hamba", ada juga majikan beranggapan pekerja "aset", ini lumrah sikap yang ada pada manusia.
Sebagai kesatuan sekerja pula perlu bijak menanggani majikan yang baik dengan majikan yang tidak baik, kalau nak harap undang-undang, al maklumlah.. undang-undang ni kadang-kadang menyempitkan, maka cara yang terbaik mengajar majikan yang tidak baik hanya menerusi kekuatan, sejauh mana kekuatan mampu dilakukan?
Kerajaan pula akan memikirkan dari semua sudut termasuk kehendak Malaysian Employers Federation (MEF), cuma kadang-kadang kerajaan terikut rentak MEF, MEF juga bijak dalam menyusun langkah, maka kita pula sebagai pejuang kaum pekerja perlu memikirkan bagaimana mengatasi langkah MEF dan Kerajaan.
Sewajarnya kerajaan juga perlu "berhati perut" dalam membantu pekerja swasta, kerana mereka juga penyumbang kepada ekonomi negara bukannya mendengar dan menyokong sebelah pihak iaitu MEF atau mungkinkah kerajaan tidak mahu mendengar keluhan kaum pekerja melalui MTUC berdasarkan MTUC tiada kekuatan atau sebab-sebab yang tidak diketahui.
Dari aspek politik, kerajaan sewajarnya mendengar keluhan pekerja, kerajaan yang memerintah yang gagal menjaga kepentingan pekerja akan menghadapi masalah kerana pekerja adalah rakyat Malaysia yang menentukan siapakah kerajaan memerintah melalui pilihanraya umum.
Sebenar dalam apa perkara pun yang melibatkan perjuangan ialah bersatu padu diakhiri dengan kekuatan, sekiranya tiada kekuatan (kekuatan dari semua sudut) maka jangan haraplah nak mencapai "bintang dilangit".
Pokoknya perjuangan untuk pekerja datangnya dari Kesatuan Sekerja, maka itu Kesatuan Sekerja sangat penting kerana Kesatuan Sekerja adalah pelindung kaum pekerja.
Kenyataan Rasmi Kesatuan Pekerja-Pekerja KTMB
06 September 2016
SOKONG KENYATAAN CUEPACS
RUM sokong kenyataan Cuepasc mengenai perkara ini, malah tidak bersetuju dengan cadangan MTUC buat masa ini.
MTUC sewajarnya melihat skop yang lebih luas lagi dalam menangani masalah kaum pekerja khususnya dari segi pendapatan kaum pekerja, gaji minima, kedudukan ekonomi negara, GST, pembuangan kerja, union busting dan sebagainya dan bukannya kurangkan jumlah jam bekerja.
Tindakan sedemikian sekadar mencari populariti sedangkan matlamat MTUC sendiri telah jauh tersasar dalam penggal ini.
Maaf, tiada satu pun kejayaan MTUC, sekadar cerita lama yang tidak bawa kemana, jangan tambah isu sekadar nak popular menjelang Pemilihan MTUC sedangkan isu lama belum selesai.
Jangan sampai saya selaku Majlis Am buka mulut!
Ahli Majlis Am MTUC
Kenyataan Rasmi Kesatuan Pekerja-Pekerja KTMB
05 September 2016
PEMINJAMAN (SECONDED) INDUSTRI PERKERETAPIAN MENJELANG 2020 KEMENTERIAN PENGANGKUTAN (MoT)
RUM menilai kembali penawaran "peminjaman" yang ditawarkan kepada pekerja maintenance EMU.
Kebiasaannya asas dan tujuan peminjaman kepada syarikat luar ialah memerlukan khidmat kepakaran pekerja KTMB dalam menjalankan tugas berkaitan bidang teknikal perkeretapian, maka itu tawaran dibuat dengan pemberian anugerah tambahan seperti "elaun".
Benarkah hasrat peminjaman ini berdasarkan "keperluan kepakaran pekerja" inilah persoalan yang perlu difikirkan.
Ada yang mengatakan ianya "perpindahan teknologi", maka itu penawaran peminjaman ini dilakukan.
Dua (2) perkara berbeza antara "keperluan kepakaran pekerja" dengan "perpindahan teknologi", berdasarkan surat tawaran berkenaan (tidak jelas maksud sebenar) intipati dari sudut persuratan boleh membuat tafsiran (tafsiran surat tidak boleh dihighlightkan).
Namun demikian RUM akan menilai dari sudut tersirat (sekadar andaian), apakah tujuan sebenar, mungkinkah sekadar sebuah "drama" yang kononnya ada pekerja syarikat perkeretapian berkhidmat sebagai pekerja pinjaman dengan ayat yang manis (cover line) iaitu "perpindahan teknologi", bagi memudahcara untuk penyambungan kontrak atau memenuhi kriteria "kontrak maintenance" bahawa wujudnya "perpindahan teknologi".
Syarikat berkenaan telah pun menamatkan kontrak pertama selama dua (2) tahun, disambung kembali selama tiga (3) tahun dijangka tamat kontrak kali kedua pada tahun hadapan. (kalau tak silap) Lucunya tawaran peminjaman pekerja dibuat untuk tempoh lima (5) tahun akan datang. (kat sini pun leh nampak macam ada yang tak kena...)
Perpindahan teknologi yang "tepat" ialah menyerahkan set-set SCS itu di bawah pentadbiran KTMB, manakala perpindahan teknologi ialah pihak yang membekalkan SCS perlu menyediakan "pakar" (experties) untuk melatih pekerja/jurutera KTMB dengan menurunkan ilmu pengetahuan teknikal sekurang-kurangnya dalam tempoh "jaminan", BUKANNYA membuat "maintenance" secara kontrak dengan membawa pekerja mahir dari negara pembekal tanpa mewujudkan perpindahan teknologi yang betul.
RUM sungguh meragui tindakan penawaran peminjaman ini, apatah lagi ianya dilakukan secara senyap-senyap tanpa pengetahuan RUM, seolah-olah ada agenda yang tersembunyi, maka itu RUM sangat tidak bersetuju dengan peminjaman ini, malah RUM melihat syarat dalam peminjaman ada yang tidak kena.
Kementerian Pengangkutan (MoT) perlu mengkaji semula "kontrak maintenance" ini, jangan hanya menekankan bahawa peruntukan disediakan oleh MoT maka ia berhak membuat sebarang keputusan walaupun keputusan itu tidak mencerminkan kebaikan untuk pekerja, KTMB, rakyat maupun negara, manakala pihak KTMB pula, jangan menyatakan bahawa kita tak payah fikir tentang peruntukan @ pembayaran mengenai "maintenance" kepada syarikat yang membekal SCS" sebab MoT yang bayar, sebaiknya "jumlah wang" itu diberi pada KTMB untuk menguruskan "maintenance" itu sendiri, prinsipnya sama pendekatan berbeza malah RUM yakin kos pembayaran adalah jauh lebih murah dari kos pembayaran yang dibuat kepada "kontrak maintenance" syarikat pembekal apatah lagi ianya bukan cara "TENDER TERBUKA sebaliknya melalui "DIRECT NEGO", malah KTMB boleh mendapat lebihan "jumlah wang" yang dibayar kepada syarikat berkenaan, dengan wang lebihan tersebut boleh menampung kos pengurusan KTMB yang menghadapi masalah "flow cash".
Penerusan teknik ini, sampai bilapun pendedahan kepada teknologi perkeretapian tidak dapat dilakukan samada kepada pekerja KTMB, pekerja tempatan maupun rakyat malaysia.
Kononnya Malaysia "maju" tahun 2020 tapi kalau ini caranya, kita tidak akan mencapai hasrat, kita akan ketinggalan dari aspek industri perkeretapian, tidakkah kita bangga dengan kejayaan "membina kereta proton", tidakkah kita terfikir dengan perpindahan teknologi perkeretapian maka kita telah gerak selangkah lagi dalam industri pembinaan keretapi, kalau berjaya, tidakkan kita bangga malah cukup manis menjelang tahun 2020 kita mampu mengeluarkan SCS maupun ETS.
Semua ini tidak akan terjadi, sekira MoT hanya berhasrat menjadi "PEMBELI" malah sekadar "memenuhi syarat" kami menyediakan set-set cantik kepada rakyat Malaysia, tapi hakikatnya MoT tidak pandang jauh kehadapan bagi mencapai wawasan 2020, malah pembelian set-set cantik ini sekadar luaran tapi dalamannya adalah "tidak berkualiti".
Persepsinya RUM berdasarkan kenyataan di atas hanya sekadar sebuah "DRAMA" yang kerap ditayangkan di kaca televisyen. Maka itu RUM berharap MoT kembali kepangkal jalan melihat kembali kehendak Industri Perkeretapian, tidak mustahil Malaysia @ KTMB mampu menjadi Industri Perkeretapian kerana sejarah perkeretapian negara telah terwujud sejak tahun 1885.
Kenyataan Rasmi Kesatuan Pekerja-Pekerja KTMB.
03 September 2016
Beli barang yang tiada kualiti
Kenyataan ini disokong, cuma jangan sampai tergadai dengan membeli barang yang tidak berkualiti, maksud yang tidak berkualiti seperti apa yang terjadi dengan pembelian lokomotif 29 kelas dan SCS (rujuk surat mantan Presiden KTMB, YBhg Datuk Elias Kadir) saya lebih sokong kenyataan YBhg Dato Zaharin Mohd Yasin dalam hal ehwal ini.
KTMB berkemungkinan dengan niat baik akan jadi lambakan barangan CHINA, sedangkan banyak lagi negara juga yang sepatutnya diberi peluang atas dasar niat yang baik.
Kenyataan Rasmi Kesatuan Pekerja-Pekerja KTMB
TAHNIAH MANTAN PRESIDEN KTMB
Set EMU yang telah dijual sebagai "besi buruk", sayang seribu sekali sayang, seolah-seolah kita "bodoh" sampai tak tahu apa itu "re-engineering", kita ketinggalan zaman, sedangkan kita mampu lakukan.
Sedih... sedangkan kalau kita "bijak sedikit" kita mampu menjadi pusat "re-engineering", pergi sampai "innotranz", tapi apa yang kita bawa balik... adeiii...
Owh iya... besi buruk ni dijual untuk bayar gaji pekerja... hehehe
Kenyataan Rasmi Kesatuan Pekerja-Pekerja KTMB
02 September 2016
CONSULTANT
RUM senyap tak komen pun pasal consultant, consultant lantikan MOT dilantik selepas YBhg Dato Haji Sarbini Tijan dilantik sebagai Presiden KTMB.
Isu perlantikan consultant ni bukan lah perkara baru, ianya tidak memberi manfaat kepada KTMB maupun pekerja berdasarkan track record dua (2) consultant sebelum ini.
Dari sudut pandangan RUM kewujudan yang ada ialah pembaziran Ringgit Malaysia iaitu kos pembiayaan consultant dan kos "main power" kepada pengurusan KTMB yang terganggu tugas-tugas harian dengan arahan membantu consultant termasuk kajian outsorce "kerani kaunter".
RUM sedang memantau pergerakan consultant ini.
Kenyataan Rasmi Kesatuan Pekerja-Pekerja KTMB
31 Ogos 2016
MERDEKA (KTMB)
Dengan penuh semangat maka dilaungkan ungkapan "MERDEKA" 3X, maka semua bangga dan menyatakan SAYA ANAK MALAYSIA! Cerita rakyat Malaysia.
Namun... ini cerita KTMB...
Merdekakah KTMB? iya KTMB sebelum ini dan kini kekal MERDEKA, merdeka dari mereka (MARAK UNGGUL, YTL, MMC) yang berhasrat menjajah KTMB berjaya disingkirkan. MERDEKA 3X
Apakah KTMB akan kekal MERDEKA?
Iya... KTMB akan terus kekal MERDEKA biarpun diluar sana penjajah-penjajah sedang memerhatikan, sedang menyusun langkah dan strategi yang cukup teratur untuk cuba menjajah KTMB! "Hebat penjajah kali ini..."
RUM nak INGATKAN pada PENJAJAH BARU, RUM dengan BALA TENTERANYA sentiasa bersiap sedia, tidak sesekali terlena, bersedia pada bila-bila masa untuk mempertahankan KTMB dari dijajah, RUM bersiap sedia BERPERANG tanpa rasa takut dan gentar dengan mana-mana penjajah, untuk terus mengekalkan KEMERDEKAAN KTMB. Selamatkan KTMB, Selamatlah Pekerja.
MERDEKA 3X
"THIS IS RAILWAYMENS UNION OF MALAYA"
Kenyataan Rasmi Kesatuan Pekerja-Pekerja KTMB
30 Ogos 2016
BUKTI DOKUMEN KERANI KAUNTER OUTSOURCE
Wahai kerani kaunter semua, ini bukti dokumen RUM nak paparkan.... tenguk ni... tenguk ni.... jangan asyik nak tidur lena.... enak di buai mimpi... duk rasa selesa....
Semalam kenyataan "seconded"... untuk pekerja maintenance EMU... lepas ni apa pulak...?
Terus tidur.... biar kita terantuk baru nak terngadah.... dah benjol dahi.. baru nak sedar....
Duk diam.... kita semua kena jual...
Nak lawan.... kita lawan..
Tk sekelumit pun rasa takut....
So..
Tunggu apa....????
Opsss.... sy nk tunggu gaji....
Hahaha....
Lepas ni jgn tanya pasal gaji lagi....
Anda semua mungkin ditamatkan perkhidmatan...
Gaji elek pocik... (kata uncle SU Agung RUM)
JANGAN MENANGIS DIKEMUDIAN HARI!
Kenyataan Rasmi Kesatuan Pekerja-Pekerja KTMB