22 Januari 2018

IMPLEMENTASI RNAA DITANGGUHKAN SELAMA 2 TAHUN PART 3

18. Namun dalam hal lain ada beberapa syarikat telah kecewa dengan pengumuman ini, kerana hasrat mereka untuk mengambilalih bidang-bidang tersebut tertangguh, namun pasti mereka tetap tidak berputus asa untuk meneruskan hasrat mereka.

19. Mereka tiada hujah maupun mempunyai fakta yang kukuh untuk menolak hujah-hujah RUM, mereka hanya ada hujah berunsurkan temberang.

20. Masalah berlaku mengenai RNAA ini juga ada kaitan dengan pengurusan KTMB yang gagal berhujah secara kukuh dan menerangkan implikasi RNAA malah pengurusan KTMB gagal mempertahankan kehendak (needs) KTMB, RUM tidak menolak pengurusan KTMB tidak berani atau terpaksa mengikut kehendak MoT.

21. Surat yang dikeluarkan oleh RAC kepada KTMB sama maksud yang terkandung dalam warta kerajaan 1992, maka andai pengurusan KTMB berani sikit maka dokumen RNAA tidak perlu ditandatangani, menandatangani dokumen RNAA secara rasmi menyerah hak kepada RAC dan membatalkan warta kerajaan 1992, maka itu penekanan dari MoT kepada KTMB bahawa dokumen RNAA telah ditandatangani kononnya tidak boleh buat apa-apa.

22. Fakta kukuh dari CEO KTMB yang memainkan peranan utama sehingga ianya ditangguhkan, fakta yang diutarakan oleh CEO KTMB membuat pihak RAC terkapai-kapai dan akhirnya menangguhkan RNAA.

23. Antara hujah RUM ialah KTMB akan kerugian besar sekiranya RNAA dilaksanakan ianya telah diakui oleh CEO KTMB.

23. Kalau KTMB mempunyai CEO awal seperti En Mohd Rani Samsuddin maka isu RNAA pasti tidak akan wujud, namun masih tidak terlambat untuk membatalkan RNAA.

24. Usaha Yb Dato Ir Nawawi Ahmad Pengerusi Lembaga Pengarah KTMB melalui caranya juga menjadikan RNAA ditangguhkan.

25. RUM pada dasarnya lega pada peringkat awalannya dengan penangguhan ini, namun pendirian RUM ialah membatalkan RNAA.

#bersambung

Kenyataan Rasmi Kesatuan Pekerja-Pekerja KTMB.