24 Februari 2016

PENAMATAN PERKHIDMATAN (DEMONTRASI) KONGSI PENGETAHUAN DENGAN AHLI-AHLI RUM. (BEZA BUKAN AHLI DAN AHLI KESATUAN SEKERJA)

Saya terbaca dalam wall mengenai surat penamatan yang dikeluarkan kepada seorang pekerja.

Berdasarkan kefahaman saya melalui surat yang dipaparkan tertuduh yang disabitkan kesalahan sehingga "penamatan perkhidmatan" disebabkan dua (2)  ayat iaitu:-

1. Demontrasi
2. Jam 11.00 pagi (dalam waktu kerja)

Dua (2) perkara ini telah jelas bahawa seorang pekerja tidak boleh "berdemontrasi" waima apa alasan pun sekiranya ia hadir bukan status sebagai "AHLI KESATUAN SEKERJA YANG DI IKTIRAF", manakala seorang pekerja tidak boleh berdemontrasi maupun berpiket walaupun "AHLI KESATUAN SEKERJA YANG DIIKTIRAF" dalam waktu kerja, tambahan berpiket dihadapan premis pekerja.

Dari sudut ini "penamatan perkhidmatan" boleh dilakukan.

Maka tindakan MAJIKAN dalam "penamatan perkhidmatan" di bolehkan, maka dari sudut ini tiada isu kerana ianya "HAK MAJIKAN".

Berbeza dengan RUM berpiket sehingga dibuang kerja seramai 97 orang yang RUM katakan "TIDAK SAH" dan telah diakui oleh YBhg Dato Haji Sarbini Bin Tijan Presiden KTMB berdasarkan surat yang diberikan kepada RUM pada bulan MEI 2015 berdasarkan :-

1. Ianya di bawah "pertikaian" melalui minit mesyuarat sebagai bukti.
2. RUM sebagai sebuah Kesatuan Sekerja yang Diiktiraf.
3. Semua syarat-syarat Piket telah dipenuhi melalui surat pekeliling yang di keluarkan kepada ahli-ahli RUM.
4. Berdasarkan peruntukkan Akta Perhubungan Perusahaan sebagai sebuah "KESATUAN SEKERJA YANG DIIKTIRAF" di benarkan "BERPIKET".
5. Kelulusan Badan Tertinggi yang mentadbir Kesatuan Sekerja.

Maka disinilah bezanya kelebihan antara :-

1 "PEKERJA BUKAN AHLI KESATUAN DAN AHLI KESATUAN YANG DIIKTIRAF"

2. "PERSATUAN DAN KESATUAN SEKERJA"

Maka kalau "BUKAN AHLI KESATUAN SEKERJA" anda "TIADA SUARA, selayaknya "ANDA PATUH" dan "MENJADI PAK ANGGUK", bila "DITAMATKAN PERKHIDMATAN" jangan bising-bising cari kerja lain sebab "ANDA TELAH MELAKUKAN KESALAHAN", dari sudut "NATURAL JUSTICE" anda masih layak membuat aduan ke Jabatan Perhubungan Perusahaan di bawah Seksyen 20 dalam tempoh 60 hari dari penamatan perkhidmatan tetapi tidak boleh diwakili oleh "PEGAWAI KESATUAN SEKERJA YANG DIIKTIRAF" sekiranya ke Mahkamah anda boleh melantik seorang Peguam mewakili anda.

Justeru itu setiap pekerja sewajarnya menjadi AHLI KESATUAN SEKERJA YANG DIIKTIRAF kerana KESATUAN SEKERJA YANG DIIKTIRAF sahaja yang mampu membela nasib pekerja dari semua sudut pekerjaan.

Kenyataan Rasmi Kesatuan Pekerja-Pekerja KTMB.