05 Februari 2016

PELAJARAN MENTERI BESAR KEDAH

Aku bukan nak bercakap pasal politik tapi nak bercakap pasal pelajaran dan seorang "kuli" bila seorang Menteri Besar dilantik, ramai yang menghina kerana pelajaran sekadar SRP, aku beranggapan ini satu penginaan kepada kami golongan yang mungkin belajar tidak kemana.

Tapi sedarkah ini anugerah Allah Swt kepada mereka yang tidak belajar tinggi tapi mampu sampai ke puncak, jangan lebelkan orang yang tidak berpelajaran itu lemah dari semua sudut sehingga tidak mampu berjaya, ramai diluar sana yang tidak berpelajaran lebih hebat dan berjaya, ramai juga berpelajaran tapi tidak kemana. Tapi ada juga kelebihan kepada orang yang tidak berpelajaran mampu jadi jutawan kadang-kadang tahap pencapaian yang luar biasa, kerana setiap insan ada kelebihan yang dianugerahkan oleh Allah Swt.

Orang tak berpelajaran tapi mempunyai pengalaman yang mungkin tiada pada orang yang berpelajaran, malah orang yang tidak berpelajaran kadang-kadang lebih bijak dari orang yang berpelajaran.

Bukan aku sokong Menteri Besar yang dilantik ini dari aspek politik tapi naluri aku tetap bangga bila orang tidak berpelajaran mampu dinobatkan sebagai Menteri Besar.

Tambah-tambah kami "kuli" tiada pelajaran tapi tanpa kami, mampukah syarikat bergerak? malah ramai dari kalangan "kuli" tiada pelajaran tapi memegang jawatan "Eksekutif" maupun "Manager" seperti dalam KTMB.

Pinjam ayat "SULTAN MELAKA"..

"HEBATKAN BETA"..

tukar ayat...

"HEBATKAN KULI"

Hehehe....

Maka aku bangga bila orang tak berpelajaran yang dihina tapi mampu mencapai sesuatu yang luar biasa. Tahniah kepada YAB DS MENTERI BESAR KEDAH.

CUMA

Bila tak berpelajaran mencapai sesuatu yang tinggi jangan lupa asal usul.. maka bantulah mereka yang memerlukan dan ingatlah mereka yang pernah bersama... bukannya menekan mereka....
Presiden RUM