23 Januari 2018

IMPLEMENTASI RNAA DITANGGUHKAN SELAMA 2 TAHUN PART 4 (AKHIR)

26. Majlis Exco yang bersidang pada 15/1/2018 telah membincangkan mengenai penangguhan ini secara serius telah melahirkan bahawa penangguhan ini sebagai pembuktian hujah-hujah yang dipapar antara lain ialah niat tersirat dan tidak kemampuan RAC sehingga membuatkan ianya tertangguh maka itu Majlis Exco mengambil pendirian tetap mengemukakan bahawa PEMBATALAN RNAA HENDAKLAH DILAKSANAKAN, justeru itu Majlis Exco mengambil ketetapan tetap meneruskan usaha untuk mengambil tindakan perusahaan seterusnya akan membantu pihak lawan dalam PRU 14 di Parlimen Bentong.

27. Penangguhan ini bukan satu alasan untuk menyedapkan hati kami, sesekali tidak boleh diberi gula-gula untuk kami menarik atau menangguhkan keputusan kami, kami akan tetap berpendirian untuk mempertahankan Keretapi "TANAH MELAYU" dari pihak-pihak yang berkepentingan, warisan negara tidak sesekali boleh dikuburkan.

28. Demi kepentingan KTMB dan Warga KTMB kami bersedia berdepan dengan apa jua cabaran, prinsip kami sebagai pejuang kaum pekerja kami akan mempertahan pekerja, syarikat yang kami sayang malah akan mempertahankan kepentingan pengguna dan perkhidmatan sosial.

29. Maka itu Majlis Exco berpendirian akan berusaha menjatuhkan Yb Menteri Pengangkutan sehingga beliau kecundang di PRU 14.

30. Kami tetap menaruh harapan untuk berjumpa dengan YAB Dato Seri Mohd Najib Bin Tun Abdul Razak Perdana Menteri Malaysia, beri ruang kepada kami untuk menjelaskan implikasi RNAA, kami yakin dengan campurtangan YAB Dato Seri Perdana Menteri RNAA akan dibatalkan.

31. Kami menuntut RAC diletakkan di bawah pentadbiran KTMB, kerana RAC hanya sebuah cabang jabatan KTMB yang dipinda melalui pindaan Akta Keretapi 1991.

32. Dengan kemasukkan RAC di bawah pentadbiran KTMB, KTMB mampu menguruskan dengan baik malah membantu KTMB dari sumber pendapatan aset, ianya juga adalah hasrat CEO KTMB untuk membangun aset yang ada untuk kepentingan KTMB yang boleh memberi pulangan yang baik.

33. Menyedari kos subsidi yang ditanggung oleh KTMB maka melalui perancangan pembangunan aset KTMB melalui keuntungannya akan mampu menampung perbezaan kos tambang yang disubsidikan kepada pengguna.

34. Sekiranya semua cadangan ini diterima dan diimplementasikan maka Kerajaan boleh melihat bahawa KTMB tidak lagi bergantung kepada suntikan sebaliknya KTMB mampu berdikari.

35. RUM amat berharap cadangan dari kami iaitu RAC diletakkan di bawah pentadbiran KTMB dapat direalisasikan hanya dengan campurtangan YAB Dato Seri Perdana Menteri ianya menjadi kenyataan.

Kenyataan Rasmi Kesatuan Pekerja-Pekerja KTMB