02 Oktober 2018

TAHNIAH DARI RUM PUSAT


RUM merakamkan tahinah kepada Pekerja yang terlibat dari Jabatan Urusan Jalan Johor Bharu  yang sangat kreatif sehingga berjaya mengusahakan projek membina troli untuk kegunaan sendiri, satu kejayaan bagi warga KTMB khususnya KTMB dalam menjanakan idea kreatif ini. Terima kasih kepada RUM Cawangan Johor  yang sentiasa memberi sokongan kepada pekerja dan terus mengangkat mertabat pekerja.

Gambar/ Video/ Penulisan credit to Abu Arabi

INOVASI PEKERJA

Troli antik ini asalnya mengunakan tenaga manusia untuk digerakan.

Diatas dayausaha dan kreativiti Saudara Rosnan Seliman dan Saudara Suhaimi Hassan terhasilah Troli bermotor yang mengunakan Injin ATV 125cc serta ditambah beberapa perkakasan mesin pelbagai guna.

Anggaran kos hanya sekitar bawah rm2000.

Mereka ini adalah hanyalah dikalangan kakitangan penyelengara landasan dan bukan dalam jobspec kerja mereka.
Pihak RUM Cawangan Johor Bahru amat berbesar hati dan berbangga dengan pencapaian ini dan berharap mendapat perhatian yang sewajarnya.

Moga insan kreatif ini bakat nya tidak dipersiakan. Ini adalah sekelumit kemampuan kakitangan KTM Berhad yang kreatif yang ingin kami dendangkan. Ramai lagi kakitangan ktmb yang berinovasi dan seterusnya menafikan yang kita tidak mampu.

Rum Cawangan Johor Bahru mengikuti perkembangan  projek troli bermotor yang diusahakan oleh saudara ROSNAN BIN SELIMAN dan saudara SUHAIMI BIN HASSAN.

Hasil ujian troli telah berjaya dihidupkan dan digerakkan. Akan ada lagi beberapa ujian lagi selepas ini sebelum digunakan secara komersial.

Semoga ia menjadi titik mula dan yang pasti munculnya pelbagai lagi inovasi dalam industri pengkeretapian.

Status tahap akhir bagi projek Troli Bermotor yang diusahakan dan atas permintaan sahabat-sahabat yang mengikuti hasil kretif ini.  Troli bermotor telah berjaya diujigerak dalam pola mendaki dan mendatar dengan muatan maksimum.

Hasil hepotesis dari semua ujian yang telah dijalankan, RUM Cawangan Johor Bahru mengangap hasilnya adalah satu titik mengiyakan kejayaan bagi projek ubahsuai troli dan berharap mendapat perhatian setimpal dengan usahanya.
RUM Cawangan Johor Bahru juga seiring dalam menyatakan kita mampu dalam menghasilkan idea-idea baru dalam meranjaui masa mendatang.

TAHNIAH RUM CAWANGAN JOHOR

Kenyataan Rasmi Kesatuan Pekerja-Pekerja KTMB