25 November 2018

1500 PEKERJA MEDIA PRIMA BAKAL DIBUANG KERJA / RUM LAHIRKAN SIMPATI/ NASIB KITA PEKERJA KTMB MUDAH-MUDAH TIDAK BERLAKU!

Satu isu yang menarik, bila ianya digembar-gemburkan, pada RUM ianya sesuatu yang menyedihkan bila melibatkan kaum pekerja.

Namun RUM selalu melihat sekiranya ini berlaku puncanya ialah kelemahan pengurusan itu sendiri yang gagal mentadbir urus syarikat dengan efektif.

Kegagalan pengurusan maka mangsanya adalah pekerja!

RUM telah membuktikan melalui kelemahan pengurusan terdahulu dalam KTMB, RUM berpiket kerana melahirkan rasa tidak berpuas hati dengan pentadbiran yang lalu, akibat daripada tindakan itu 97 kepimpinan dan ahli-ahli RUM yang berpiket diambil tindakan buang kerja.

Hari ini RUM mempunyai bukti dokumen melalui tindakan piket bahawa segala kelemahan yang berlaku bukannya dari pekerja tetapi sebaliknya pengurusan itu sendiri, sesuatu yang "mahal nilainya" dan "cabaran yang penuh berliku" untuk membuktikan kelemahan pihak pengurusan.

Malah bila wujud RNAA melalui pengumuman Mantan Timbalan Menteri Pengangkutan kerajaan yang lepas telah menyatakan di Parlimen bahawa dijangka 4000 pekerja dijangka dibuang kerja, pengumuman yang dibuat oleh mantan Timbalan Menteri Pengangkutan telah menghakibatkan pertikaian diantara RUM dan Kementerian Pengangkutan.

Maka semua risiko buang kerja pasti akan berlaku namun semua terletak ditangan kita, samada kita membenarkan (redha) atau kita berjuang melawan arus, namun perjuangan kesatuan sekerja membela nasib pekerja tidak pernah luntur malah terus membakar mempertahankan nasib pekerja.

RUM amat simpati pada rakan-rakan seperjuangan, RUM berharap khabar yang digembar-gemburkan pada nasib pekerja media prima adalah tidak benar, andai benar maka sesuatu perlu dilakukan demi selamatkan periuk nasi mereka, kerana ini bukan kesilapan pekerja tapi kegagalan pengurusan dalam urustadbir.

Kenyataan Rasmi Kesatuan Pekerja-Pekerja KTMB