15 November 2018

RUM TAK BUAT APA-APA KE? SATU SOALAN CEPUMAS! PEKERJA DI IBU PEJABAT KTMB/KLO/KL CENTRAL & DEPOH SEKITAR KUALA LUMPUR KONONNYA DIARAH BERPINDAH. (PART 1)

Teori RUM mudah, kenapa pihak RAC nak mengusulkan perancangan serta mengkaji dengan mengosongkan ibu pejabat KTMB, Stesen Keretapi Lama (KLO), Stesen KL Central dan semua depoh di sekitar Kuala Lumpur.

Ramai yang tidak tahu, KTMB sampai sekarang tidak mampu membayar tungakan pembayaran kepada kontraktor yang melibatkan kurang lebih RM 150 juta (anggaran) hutang ini disebabkan peneraju KTMB dahulu.

Melalui Railway Network  Access  Aggrement (RNAA) setiap aset yang dimiliki oleh Perbadanan Aset Keretapi (RAC) maka KTMB perlu membayar kepada RAC sebagai sewa, sebelum ini melalui warta kerajaan KTMB hanya perlu membayar pajakan hanya RM 1.00 sahaja.

Kalau KTMB tidak mampu membayar tungakkan kepada kontraktor, mampukah KTMB membayar sewa setiap aset yang dimiliki oleh RAC?

Apakah aset RAC?

Aset RAC merangkumi semua Bangunan KTMB, semua stesen keretapi, semua lokomotif, set-set tren, landasan atau semua harta yang dibeli oleh kerajaan selepas 1.8.1992.

Apa yang ada pada KTMB?

Nothing, kalau ada pun mungkin pen dan kertas atau harta usang sebelum 1/8/1992

Mampukah KTMB membayar sewa setiap pengunaan aset yang dimiliki oleh RAC?

Kalau tunggakan tidak mampu bayar, kalau harga tambang penumpang dikawal oleh kerajaan, maka pembaca sendiri boleh jawab.

Siapa untung?

Siapa rugi?

Yang untung itu "BROKER"

Sapa "BROKER"?

Tidak lain.. tidak bukan..

"PERBADANAN ASET KERETAPI" (RAC)

Apakah peranan "BROKER"?

Peranan "BROKER" adalah sebagai orang tengah untuk menyewa/memajak/menjual aset yang ada pada yang berminat dengan segala aset yang dulu sebelum 1.8.92 adalah milik KTMB.

Maka dengan mengarahkan KTMB mengosongkan Bangunan KTMB/ Stesen Keretapi Lama (KLO)/ KL Central dan Depoh di sekitar Kuala Lumpur maka semua aset ini boleh disewa/dipajak/dijual pada yang berminat, maka hasrat pihak-pihak yang berminat sebelum ini seperti YTL, MMC atau pihak lain berpeluang untuk mengambilalih aset yang diiinginkan sebelum ini.

Tentunya KTMB terpaksa akur kerana Bangunan@aset ini digunapakai hak milik RAC hanya dengan pajakan RM1 sedangkan melalui RNAA, KTMB perlu membayar sewa, andaian RUM sewa yang akan dikenakan untuk penyewaan Bangunan KTMB sahaja kurang lebih RM 2 juta sebulan, maka pilihan yang ada ialah KTMB terpaksa mengundurkan diri dari BANGUNAN KTMB dan semua aset yang asalnya milik KTMB kecuali KTMB mampu membayar sewa.

Kenyataan Rasmi Kesatuan Pekerja-Pekerja KTMB