14 September 2016

MASALAH KTMB & TANAH KERETAPI

RUM dah puas menulis mengenai masalah KTMB, dari sudut puncanya sehingga apa yang berlaku kini, kedudukan kewangan yang lemah, tanpa bantuan kerajaan (tiada suntikan kewangan) permainan Kementerian Pengangkutan, harga tambang yang rendah, akibat kelemahan pengurusan yang lalu, biokrasi kerajaan, banyak sangat bapa, RAC dan banyak lagi. Ibarat KTMB adalah anak tiri.

Semua ini masalah yang perlu diatasi, cara bagaimana?

Cara bagaimana ialah seseorang kena betulkan kembali dasar yang ada, sebab dasar yang ada telah jadi cacamerba, sekiranya ini tidak dilakukan maka KTMB akan kekal bermasalah seperti ini atau cara lain kononnya ialah jadikan KTMB hanya sebagai operator sahaja (idea MoT), kerana inilah jalan terbaik (anggapan MoT) kononnya akan memulihkan KTMB.

Anggapan MoT ini tidak boleh diterima oleh RUM, kerana RUM mengandaikan ada agenda yang tersembunyi, tanpa melihat kehendak sebenar KTMB sebagai pengangkutan sosial iaitu kepentingan rakyat.

Justeru itu RUM ingin bagitau kat MoT agar jangan sekadar hanya melihat pembelian dari CHINA tapi fikirkan bagaimana CHINA mampu mengeluarkan lokomotif tanpa mengadai sebarang tanah milik Keretapi China malah INDIA juga tidak mengadaikan tanah milik Keretapi India kerana CHINA & INDIA malah banyak keretapi didunia tidak buat seperti mana Malaysia lakukan hari ini.

Kenyataan Rasmi Kesatuan Pekerja-Pekerja KTMB


Related Posts:

  • BEZA PENJAWAT AWAM & PEKERJA SWASTA1. BEZA PENJAWAT AWAM & PEKERJA SWASTA 2. PENTINGNYA KESATUAN SEKERJA 3. PEKERJA/MAJIKAN/KERAJAAN Ramai yang marah apabila GAJI MINIMA antara Penjawat Awam dan Pekerja Swasta berbeza atau mungkin lain-lain faedah berbeza,… Read More
  • SOKONG KENYATAAN CUEPACSRUM sokong kenyataan Cuepasc mengenai perkara ini, malah tidak bersetuju dengan cadangan MTUC buat masa ini. MTUC sewajarnya melihat skop yang lebih luas lagi dalam menangani masalah kaum pekerja khususnya dari segi pendapata… Read More
  • PEMINJAMAN (SECONDED) INDUSTRI PERKERETAPIAN MENJELANG 2020 KEMENTERIAN PENGANGKUTAN (MoT)RUM menilai kembali penawaran "peminjaman" yang ditawarkan kepada pekerja maintenance EMU. Kebiasaannya asas dan tujuan peminjaman kepada syarikat luar ialah memerlukan khidmat kepakaran pekerja KTMB dalam menjalankan tugas b… Read More
  • Beli barang yang tiada kualitiKenyataan ini disokong, cuma jangan sampai tergadai dengan membeli barang yang tidak berkualiti, maksud yang tidak berkualiti seperti apa yang terjadi dengan pembelian lokomotif 29 kelas dan SCS (rujuk surat mantan Presiden K… Read More
  • TAHNIAH MANTAN PRESIDEN KTMBSet EMU yang telah dijual sebagai "besi buruk", sayang seribu sekali sayang, seolah-seolah kita "bodoh" sampai tak tahu apa itu "re-engineering", kita ketinggalan zaman, sedangkan kita mampu lakukan. Sedih... sedangkan kalau … Read More