23 Mei 2018

TIADA LAGI PROJEK RUNDINGAN TERUS

Projek - projek keretapi semuanya "DIRECT NEGO", projek-projek besar seperti pembelian Six Car Set (SCS), Electric Tren Set (ETS) coming soon Diesel Multiple Unit (DMU), Maintenance SCS kontrak terus sambung (ini semua dari China). Itu belum Rehab fasa 1 @ Fasa 2 dan lain-lain.

RUM dah banyak kali merayu kepada kerajaan yang lepas, agar pembelian mengikuti kehendak KTMB kerana KTMB sebagai "USER" perlu justifikasi yang tepat dari sudut teknikal, jangka hayat, pertukaran teknologi yang semua ini adalah "KTMB NEEDS", tapi apakan daya KTMB tiada suara, yang duk bising adalah RUM sahaja, kerajaan yang lepas hanya "pekakkan telinga"  maka semua keputusan akan dibuat oleh Kementerian Pengangkutan, management KTMB hanya mampu angguk-angguk.

Masalah dari pembelian "DIRECT NEGO" ini akan menghakibatkan masalah besar kepada KTMB malah pekerja, kerana kami jadi mangsa rungutan dan kecaman nitizen sekiranya berlaku sesuatu yang tidak diingini kerana kesan pembelian barangan yang dibeli kurang berkualiti atau tidak memenuhi aspek-aspek yang dikehendaki oleh KTMB, al maklum keputusan atau kehendak Kementerian Pengangkutan! maka pilihan yang ada ialah pengurusan KTMB terpaksa akur.

Justeru itu kenyataan Yb Dato Seri Azmin amat kami alu-alukan, kita mahu kerajaan yang berintergiriti menjalankan amanah dan tanggungjawab kepada rakyat dan negara selaras kenyataan Dato Seri Anwar Ibrahim pada 16 Mei 2018 di Padang Amcorp Mall iaitu "INI SATU TANGGUNGJAWAB, BUKAN KEISTIMEWAAN".


Kenyataan Rasmi Kesatuan Pekerja-Pekerja KTMB

 Tiada lagi projek runding terus