Pencen minima bagi pekerja yang dibersarakan awal perlu ditingkatkan, wajarkah pencen minima dalam lingkungan RM 150 - RM 500.00?
Apa yang mantan Pekerja Keretapi Tanah Melayu (KTM) dapat? Adakah dapat saham? dengan gaji kecil, nak pilih "A", "B" atau "C", pilihan yang ada 95% pilih "B" sebab terpaksa, nak kerja, maka keputusan Kerajaan ketika itu ialah pengswastaan, maka pekerja terpaksa akur, kononnya Keretapi Tanah Melayu yang diswastakan mampu memperolehi keuntungan, tapi kami yang terpaksa akur, tiada pilihan lain, seolah-olah ditipu.
Jabatan Perkhidmatan Awam Bahagian Pencen mengatakan kami telah menikmati KWSP, nak bagitau kami yang dah kerja lebih 30 tahun tak sampai RM 150.000 simpanan KWSP, nak makan apa, hutang keliling pinggang! kalau kami masih dalam kerajaan kami dapat lebih dari apa yang kami dapat melalui simpanan KWSP.
Inilah hasil pengswastaan KTM, sampai sekarang tiada untung, ada untung sebab jual saham, bukannya hasil operasi, rata-rata yang dah bersara semuanya di paras kemiskinan, Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA) memberi macam-macam alasan.
Sedarkah, kami akur kehendak kerajaan ketika itu, katanya bila swasta kami akan dapat lebih baik, semuanya satu alasan mengula-gulakan kami!
Lepas dua puluh lima (25) tahun diswastakan KTMB terus dirundung malang, campurtangan Kementerian Pengangkutan membuat KTMB terus bermasalah, kami yang jadi mangsa, mereka tidak memperdulikan kami, dari sudut faedah yang diterima jauh ketinggalan dari penjawat awam.
Keretapi ni mana boleh untung selagi dikatakan bahawa kami memberi "PERKHIDMATAN SOSIAL" semua dikawal kerajaan, tambah-tambah dengan campurtangan Kementerian Pengangkutan, tak kemanalah KTMB, yang ada, pihak tertentu ya ng mendapat keuntungan atas hasil jual tanah keretapi.
Ini semua idea Tun Mahathir selaku Perdana Menteri ketika itu, tak betul ke? kami yang mengalami, kami yang merasa, kami taulah!
Takkan hari ini kami nak hidup dengan RM 150 - 500.00, nak makan apa, tak kan sampai ke tua nak kerja, dengan kos sara hidup yang makin tinggi.
Kerajaan perlu memikirkan nasib semua pekerja yang dipaksa tanpa rela menerima pengswastaan, jangan biarkan pesara ini sampai satu hari terpaksa jadi pengemis, kami dah banyak berkorban, demi kepentingan pengguna di bawah perkhidmatan sosial, hargailah kami, jangan anak tirikan kami.
Timbangkan permintaan kami dari seluruh warga mantan pesara yang diswastakan, kerana kehidupan masa tua kami, atas kehendak kerajaan ketika itu membuat kami di bawah tahap kemiskinan, secara keseluruhan yang terlibat kurang lebih 200.000 pekerja dari kepelbagaian syarikat yang diswastakan, jangan anak tirikan kami yang dipaksa tanpa rela menerima pengswastaaan.
Kami merayu kepada YAB DATO SERI MOHD NAJIB BIN TUN ABDUL RAZAK PERDANA MENTERI MALAYSIA mempertimbangkan melalui memorandum yang telah dihantar oleh Presiden Uni-Global iaitu Ybhg Datuk Haji Shafiee BP Mammal pada tahun 2016.
Semoga kami yang menuntut ini diberi perhatian.
Bagi Pihak Semua Pesara Yang Diswastakan
Kenyataan Rasmi Kesatuan Pekerja-Pekerja KTMB
09 Mac 2018
Home »
» PENCEN MINIMA PESARA GLC
HARAPAN KAMI KERAJAAN MEMERINTAH MEMPERTIMBANGKAN
PENCEN MINIMA PESARA GLC HARAPAN KAMI KERAJAAN MEMERINTAH MEMPERTIMBANGKAN
Jumaat, Mac 09, 2018
Related Posts:
PERANCANGAN KARGO (PT 9) KELEMAHAN LUARANRUM tidak berniat menyatakan kelemahan luaran secara terbuka dan terperinci, biarlah ianya secara rambang, terserah pada mereka memikirkan persepsi, samada persepsi itu positif maupun negatif. Kelemahan luaran ini cukup luas … Read More
PERANCANGAN KARGO (PT 7) TRANSFOMASI KTMBRUM sangat tertarik Transformasi KTMB antara lain pihak KTMB akan berusaha gigih untuk mempertingkatkan pendapatan Kargo, antara perancangannya ialah meminta kerajaan membeli 30 buah lokomotif baru. Hasrat ini masih belum dip… Read More
PERANCANGAN KARGO (PT 5) PELUANG PERNIAGAAN (BUSINESS OPPORTUNITY)Syarikat luar yang berminat untuk "Multiple Operator" atau "second operator", sanggup mengeluarkan modal sebanyak 1.5B - 2 B Ringgit Malaysia. Bukan sikit-sikit duit... Kenapa mereka mampu keluar duit sebanyak itu? Kerana mer… Read More
PERANCANGAN KARGO (PT 8) (KELEMAHAN DALAMAN)RUM tidak berniat untuk "menghighlightkan" Kelemahan Dalaman secara terbuka walaupun semenjak RUM menulis mengenai topik KARGO, ramai yang inbox RUM memaklumkan kelemahan yang berlaku, RUM sendiri mengakui dan tidak menolak K… Read More
PERANCANGAN KARGO (PT 6) MODAL BESARSyarikat luar yang cuba mewujudkan (SECOND OPERATOR) betul ke ada wang sebanyak 1.5B - 2B Ringgit Malaysia? kalau ada dalam tangan itu luar biasa, kalau tiada maka ianya melalui PINJAMAN BANK. Maka yang boleh diandaikan ialah… Read More