29 Julai 2015

SAKI - BAKI

RUM amat kuartir dengan saki baki Mantan Presiden KTMB yang mungkin berhasrat ingin memecahbelahkan hubungan yang kini terjalin baik dari aspek keharmonian perusahaan.

Pemerhatian RUM masih ada lagi saki - baki yang mungkin boleh mencetuskan pergeseran terutamanya mereka yang rasa tidak senang dengan hubungan baik, perasaan terpendam dan terbuku di hati kerana penyelesaian kemelut telah berjaya diselesaikan.

Saki baki ini juga merasa tidak berpuas hati bila kenaikan 15% kepada semua Pengurus Besar dan Pengurus Kanan oleh Dato Elias Kadir, Mantan Presiden KTMB yang bertentangan dengan Perjanjian Bersama dan tanpa kelulusan Kementerian Kewangan telah ditarik balik oleh Lembaga Pengarah KTMB. (Kenaikan gaji untuk membeli sokongan @ rasuah)

Maka perasaan tidak berpuas hati memungkinkan wujud satu sikap yang boleh mencetuskan unsur-unsur sabotaj. Sekiranya ada niat sedemikian RUM mengalu-alukan mereka ini meletakkan jawatan secara terhormat seperti mana ada seorang Pengurus Besar telah pun berbuat sedemikian (dah berambus) kerana pihak RUM memandang berat perkara ini malah tidak akan berdiam diri terhadap mana-mana pihak yang cuba atau berusaha untuk mewujudkan keretakan keharmonian perusahaan malah akan menentang sesiapa sahaja yang cuba membantutkan usaha-usaha Tuan Haji Sarbini Bin Tijan Presiden KTMB dalam usaha beliau untuk memulihkan KTMB.

Maka itu RUM memberi amaran keras pada pihak - pihak yang berkenaan jangan cuba-cuba mensabotaj atau sebaliknya hendaklah bersama dengan ikhlas membantu Tuan Haji Sarbini Bin Tijan Presiden KTMB untuk Selamatkan KTMB, diulangi sekali lagi, kalau tidak mampu dengan ikhlas dinasihatkan letak jawatan sebelum RUM bertindak.

Kenyataan Rasmi Kesatuan Pekerja2 KTMB