23 Mac 2016

PERTANYAAN OLEH AHLI (CA & KENAIKAN TAHUNAN)

"saya dgr bnyak sngt berkenaan khabar angin mengenai isu c.a tiada kenaikan gaji,juga kenaikan gaji tahunan .maaf sekiranya saya bertanyakan soalan INI saya tahu saya adalah seorang budak mentah dalam mengenai isu INI,tetapi bila Ada seseorang ITU menceritakan sesuatu mengenai rum saya tidak dapat menerima.tambahan Dari golongan atasan."

JAWAPAN RUM

PERJANJIAN BERSAMA(CA)

CA difahamkan akan dibentangkan kepada "Sub Committe Board" oleh Panel Perundingan Pengurusan (Majikan) pada hari ini 23.3.16, "Sub Committe Board" akan menilai satu persatu artikel yang telah dipersetujui bersama oleh Panel Perundingan RUM & Panel Perundingan Pengurusan. (makluman yang disampaikan oleh GM TMOD) kemudian dijangka akan dibentangkan dalam Board Meeting pada bulan April 2016. Sekiranya diluluskan dan dipersetujui oleh RUM akan diangkat untuk kelulusan Kementerian Kewangan.

KENAIKAN GAJI TAHUNAN

Kebiasaannya pembayaran Kenaikan Gaji Tahunan adalah dalam bulan April setiap tahun, ini berdasarkan penerimaan borang PMS dari wilayah dalam tempoh bulan Januari atau Februari tertakluk berapa cepat Wilayah dan Ketua Jabatan mengemaskini data PMS, seterusnya semakan terakhir dari GM TMOD.

KESIMPULAN

Justeru itu RUM ingin menegaskan ianya tiada sebarang isu seperti yang diwar-warkan, isu yang dibangkitkan adalah provokasi berniat jahat.

RUM sentiasa berpegang kepada prinsip perundangan yang mana kedua-dua pihak Majikan dan Kesatuan Sekerja hendaklah patuh seperti mana termaktub dalam CA dan Akta Perhubungan Perusaahaan (Akta 177).

Kenyataan Rasmi Kesatuan Pekerja-Pekerja KTMB