14 Januari 2015

MMC & KTMB KARGO JV

Maklumat yang diterima bahawa satu "presentation" dalam Mesyuarat Lembaga Pengarah KTMB akan diadakan pada 15.1.2015 mengenai JV MMC & KTMB.

Andai benar, maka persoalannya apa specialnya MMC dalam KTMB kerana mampu masuk dalam KTMB untuk membuat due - diligence mengena JV, apa specialnya MMC untuk membuat presentation kepada Board. Luar biasa, perancangan begitu rapi, strategi yang berkesan, tapi tetap di hidu oleh RUM.

Inilah gerakan bawah tanah yang cuba mencari jalan pusing kiri dan pusing kanan sebagai langkah atau cara yang membolehkan MMC memasuki KTMB.

RUM mendesak Pengerusi Lembaga Pengarah KTMB dan semua Lembaga Pengarah KTMB menolak sebarang cadangan JV yang boleh mengakibatkan "kerugian peluang" dalam perniagaan KARGO yang sangat berpotensi melalui KTMB. Jangan pecah belahkan KTMB menjadi kepingan roti sehingga tunggak pendapatan KTMB dimiliki orang.

Lembaga Pengarah KTMB perlu mempertahankan Kargo terus kekal dalam KTMB.

RUM juga akan menulis surat rasmi kepada YAB DATO SERI MOHD NAJIB PERDANA MENTERI MALAYSIA dan Semua Ahli Parlimen Malaysia membantah sebarang usah memperkecilkan skop perniagaan KTMB, kekalkan KTMB seperti biasa demi kepentingan pekerja, seluruh warga KTMB dan seluruh rakyat Malaysia amnya.

Kenyataan Rasmi Kesatuan Pekerja2 KTMB