23 Mei 2015

Kenyataan NUBE mengenai MSS yang akan dilaksanakan oleh CIMB.

Kenyataan yang sangat tepat...
RUM menyokong kenyataan ini.

NUBE berkata TIDAK kepada Skim Pemisahan Bersama (MSS) CIMB


CIMB telah melancarkan Skim Pemisahan Bersama (MSS) yang dibuka kepada semua pekerja yang telah disahkan pekerjaan dan pekerja tetap CIMB Group dari 15 Mei 2015 to 29 Mei 2015. Dalam tempoh 2 tahun Bank telah melancarkan sekali lagi MSS kedua dan NUBE telah membantah kepada Pihak Bank apabila ia dimaklumkan sebelum pelancaran.


Walau bagaimanapun, Bank mendakwa terdapat pertanyaan yang berterusan oleh para pekerja untuk skim yang serupa memandangkan perubahan penting dalam membina perniagaan Bank.


Pihak Bank juga telah memaklumkan kita bahawa MSS diperluaskan kepada seluruh pekerja dalam Kumpulan (termasuk yang di luar negara) dan ia tidak disasarkan kepada mana-mana kategori tertentu pekerja.


Bank telah berkali-kali menekankan dan memberi jaminan kepada NUBE bahawa ia sama sekali bersama dan secara sukarela dan tidak akan ada ancaman langsung atau tidak langsung dan paksaan untuk sesiapa sahaja untuk menyertai skim ini.
NUBE menasihati semua ahli mempertimbangkan dengan serius antara lain dan faktor-faktor berikut sebelum membuat keputusan:


1. Ringgit Malaysia susut nilai berbanding Dolar AS dan mata wang lain dan wang tunai yang anda terima mungkin tidak mempunyai nilai yang besar berbanding dengan pekerjaan yang anda miliki ketika ini.
2. Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Tan Sri Wahid Omar berkata terdapat 400,000 rakyat Malaysia yang menganggur dan yang kebanyakannya adalah graduan.
3. Angka-angka ini tidak semestinya betul kerana mungkin ada ramai lagi yang tidak ada pekerjaan yang sesuai. Setiap tahun ada beratus-ribu graduan yang akan bergerak ke dunia pekerjaan dan bilangan pengangguran akan terus meningkat.
4. Pada masa ini kita mempunyai pekerjaan tetap dan menjadi tanggungjawab kita untuk melindungi kerja dan memastikan kehidupan yang munasabah bagi kita dan keluarga kita.
5. Kos sara hidup yang meningkat secara mendadak akibat dari pelaksanaan GST.
6. Kos perubatan telah meningkat di antara 14- 18% dan seterusnya dijangka meningkat sebanyak 8% setiap tahun.
7. Anda juga akan kehilangan manfaat-manfaat dari CA terbaru.


Semua ahli-ahli NUBE dinasihatkan untuk berfikir dengan berhati-hati bersama dengan ahli keluarga anda sebelum anda membuat apa-apa keputusan terburu-buru untuk turut serta dalam MSS ini. Nasihat dari NUBE adalah “tidak menyertai” melainkan jika anda terdesak diatas sebab-sebab tertentu yang hanya diketahui oleh ahli masing-masing.
Sila laporkan kepada NUBE Cawangan yang terdekat dengan kadar yang segera jika anda sedang diganggu oleh mana-mana individu dengan memaksa anda untuk mengambil bahagian dalam MSS ini.


NUBE akan terus berusaha untuk menghadap dengan Menteri Kewangan bagi memastikan bahawa semangat VSS dan MSS tidak disalahgunakan dalam sektor kewangan kerana ia boleh menambah kepada masalah sosial lagi.


J SOLOMON
SETIAUSAHA AGONG