11 Mei 2016

IKLAN PENYEWAAN KIOSK DI STESEN KERETAPI OLEH PERBADANAN ASET KERETAPI (RAC) (KEHILANGAN PENDAPATAN KTMB)

Di bawah ni disertakan iklan untuk penyewaan kiosk di stesen-stesen keretapi oleh Perbadanan Aset Keretapi.

Tambang tiket keretapi adalah murah berbanding kos operasi, KTMB hanya mendapat sumber pendapatan dari perniagaan Tren Penumpang & Tren Kargo yang kos tambang yang dikenakan adalah sangat murah berbanding harga pasaran, kalau meniaga jual goreng pisang pun boleh untung, tapi KTMB ibarat meniaga  buluh kasap.

Penyewaan kiosk yang diiklankan adalah satu contoh kehilangan pendapatan KTMB, yang sebenarnya melalui pendapatan sebeginilah membantu KTMB menanggung kos operasi. Secara jelas RAC bermodalkan air liur mengaut keuntungan ibarat kata "UNTUNG ATAS ANGIN".

Rakyat@penumpang@nitezen tidak mengetahui perkara ini, marahkan KTMB kerana menaikkan harga tambang, sebaliknya kenaikan tambang komuter dilembah klang baru-baru ini yang dihebuhkan adalah masih diparas kerugian berbanding kos operasi ialah 20 sen perkm berbanding tambang yang dikenakan sebanyak 15sen perkm, "HAK BUDI BICARA MUTLAK KERAJAAN" yang menentukan harga tambang dan menghalang KTMB menaikkan harga tambang ikut kadar pasaran, namun perbezaan tambang tidak ditanggung oleh kerajaan.

Setakat 5 bulan dari Januari 2016, Kementerian Kewangan di bawah bahagian persyarikatan (MKD) hanya melulus dan menyuntik sebanyak RM 15 juta sahaja, ianya tidak mencukupi menampung kekurangan perbelanjaan operasi KTMB sekurang-kurangnya RM 200 juta setahun, itu belum lagi peninggalan hutang oleh Mantan Presiden KTMB yang masih belum berbayar kepada penghutang yang dianggarkan lebih kurang RM160juta. Ini menyulitkan KTMB untuk menjalankan operasi sehingga terpaksa memberhentikan perkhidmatan tren Ekspress Rakyat/Peninsular dan Senandung Sutera.

Sekiranya RAC diletakkan di bawah pentadbiran KTMB, maka KTMB mampu menjana pendapatan antara RM 30 - 50 juta setahun atau mungkin lebih, ini akan mengurangkan bebanan perbelanjaan operasi KTMB malah kerajaan pada dasarnya boleh mengurangkan jumlah suntikan kewangan berdasarkan tuntutan KTMB, malah Kementerian Pengangkutan berjaya menjimatkan kos perbelanjaan menanggung kewujudan RAC sekiranya RAC dibubarkan

Justeru itu melalui RALLY 21.5.2016 langkah awalan untuk memulakan kempen:-

1. Kembalikan semua pengendalian aset oleh RAC kepada KTMB.

2. Hentikan semua perancangan pengambialihan aset-aset keretapi, cetusan idea yang sangat mengarut.

3. Memohon kerajaan menyuntik kewangan kepada KTMB.

4. Membayar kembali perbezaan tambang yang telah diberikan pengurangan @ subsidi kepada penumpang.

5. Tren Ekspress Rakyat/Peninsular dan Senandung Sutera yang dihentikan perkhidmatan hendaklah disambung semula operasinya

6. Menyegerakan semua pembelian Rolling Stock dengan cara Tender Terbuka bagi mewujudkan ketelusan dalam pembelian yang berkualiti dan pengunaan jangka panjang.

7. Kembalikan KTMB ke Sektor Awam

7 faktor di ataslah menyebabkan pekerja kerugian pelbagai faedah, adakah kerugian pelbagai faedah ini berpunca daripada Pekerja?

RUM tetap berpendirian selaras dengan keputusan Majlis Exco berjuang abis-abisan demi Selamatkan KTMB, Selamatlah Pekerja.

Kenyataan Rasmi Kesatuan Pekerja-Pekerja KTMB