30 Julai 2016

PERANCANGAN KARGO (PT 2) (PEMBELIAAN LOKOMOTIF DAN WAGON)

Kita menyedari bahawa KARGO boleh dianggap sebagai punca pendapatan utama KTMB, maka usaha mengerakkan pengangkutan Kargo melalui REL perlu digerakkan secara intensif, purata pengangkutan Kargo melalui REL hanya sekitar 3%, maka usaha secara intensif perlu dilakukan, usaha ini tidak akan berjaya melalui beberapa faktor antaranya ialah kekurangan Lokomotif dan Wagon.

Melihat kepada keperluan Lokomotif dan Wagon maka KTMB memerlukan jumlah Lokomotif dan wagon yang mencukupi, maka pilihan yang ada ialah KTMB perlu "mencari jalan" bagaimana Lokomotif boleh bertambah, antara lain ialah menggesa Kerajaan khususnya Kementerian Pengangkutan membeli Lokomotif dengan kadar segera, malah kita difahamkan peruntukkan pembelian lokomotif telah pun ada, dukacitanya "hangky pangky" yang berlaku menyebabkan kelewatan pembelian, tambahan mesej yang diterima ialah asakan dari pihak tertentu untuk membeli lokomotif tanpa pembeliaan secara TENDER atau mungkinkah "hangky pangky" berlaku dengan sengaja untuk melewatkan pembeliaan untuk mengerakkan idea Multiple Operator yang akan cuba diimplementasi melalui Perbadanan Aset Keretapi (RAC).

Masalah yang berlaku mengenai pembelian atau sebab lain adalah kelemahan yang terwujud melalui Kementerian Pengangkutan itu sendiri.

Kenyataan Rasmi Kesatuan Pekerja-Pekerja KTMB


Related Posts:

  • PERANCANGAN KARGO (PT 8) (KELEMAHAN DALAMAN)RUM tidak berniat untuk "menghighlightkan" Kelemahan Dalaman secara terbuka walaupun semenjak RUM menulis mengenai topik KARGO, ramai yang inbox RUM memaklumkan kelemahan yang berlaku, RUM sendiri mengakui dan tidak menolak K… Read More
  • PERANCANGAN KARGO (PT 6) MODAL BESARSyarikat luar yang cuba mewujudkan (SECOND OPERATOR) betul ke ada wang sebanyak 1.5B - 2B Ringgit Malaysia? kalau ada dalam tangan itu luar biasa, kalau tiada maka ianya melalui PINJAMAN BANK. Maka yang boleh diandaikan ialah… Read More
  • PERANCANGAN KARGO (PT 9) KELEMAHAN LUARANRUM tidak berniat menyatakan kelemahan luaran secara terbuka dan terperinci, biarlah ianya secara rambang, terserah pada mereka memikirkan persepsi, samada persepsi itu positif maupun negatif. Kelemahan luaran ini cukup luas … Read More
  • PERANCANGAN KARGO (PT 7) TRANSFOMASI KTMBRUM sangat tertarik Transformasi KTMB antara lain pihak KTMB akan berusaha gigih untuk mempertingkatkan pendapatan Kargo, antara perancangannya ialah meminta kerajaan membeli 30 buah lokomotif baru. Hasrat ini masih belum dip… Read More
  • PERANCANGAN KARGO (PT 5) PELUANG PERNIAGAAN (BUSINESS OPPORTUNITY)Syarikat luar yang berminat untuk "Multiple Operator" atau "second operator", sanggup mengeluarkan modal sebanyak 1.5B - 2 B Ringgit Malaysia. Bukan sikit-sikit duit... Kenapa mereka mampu keluar duit sebanyak itu? Kerana mer… Read More