23 Julai 2016

PERKONGSIAN INFO GAMBAR

Cerita RUM letakkan gambar mana-mana penyandang jawatan tertentu bukanlah perkara baru, ianya telah dipraktiskan sejak Mantan Presiden KTMB.

Sebagai sebuah organisasi kesatuan sekerja, ianya adalah "senjata" untuk menghentam mana-mana penyandang jawatan yang melakukan kesalahan yang menjejaskan pekerja, KTMB dan khususnya bertentangan dengan Perjanjian Bersama.

Senjata Kesatuan Sekerja "cukup luas" untuk memberi tekanan kepada mana-mana pihak yang bertangggungjawab sehingga memalukan penyandang jawatan.

Wajar atau tidak wajar itu bergantung kepada persepsi, sekiranya "tidak wajar" maka jangan mencabul mana-mana perkara yang bertentangan yang boleh menghakibatkan kemarahan kesatuan sekerja.

Kesatuan Sekerja mempunyai beberapa peringkat @ tahap untuk mencapai ke satu peringkat @ tahap sehingga mengeluarkan gambar, malah peringkat @ tahap paling tinggi adalah tindakan perusahaan, justeru itu RUM mengingatkan jangan sesekali melakukan perkara yang bertentangan dengan mana-mana perkara yang boleh menimbulkan kemarahan kepada kesatuan sekerja.

Tindakan Perusahaan seperti PIKET juga adalah antara satu tindakan yang boleh disebut sebagai tindakan untuk "memalukan", maka "memalukan" adalah sebahagian daripada aktiviti-aktiviti kesatuan sekerja.

Kenyataan Rasmi Kesatuan Pekerja-Pekerja KTMB