06 Disember 2014

TANAH KERETAPI

Sedar atau tidak KTMB kini menumpang di atas tanahnya sendiri, semua aset KTMB di letakkan kepada Perbadanan Aset Keretapi (PAK) iaitu di bawah Kementerian Pengangkutan Malaysia.
Hasil aset keretapi semua dinikmati oleh PAK, KTMB hanya telan air liur sahaja, hilanglah pendapatan sampingan KTMB, sedangkan aset itu sepatutnya diletakkan di bawah KTMB agar KTMB mampu mendapat sumber pendapatan sampingan dan tidak bergantung hanya semata-mata hasil operasi.

Untung PAC, hasil milik KTMB mereka yang ambil, pekerja PAC pula boleh menikmati 2 bulan bonus, sedangkan pekerja KTMB hanya gigit jari mengharap ehsan kerajaan.

Justeru itu dalam "MEMORANDUM RUM" kepada YAB DATO SRI MOHD NAJIB BIN TUN ABDUL RAZAK, PERDANA MENTERI MALAYSIA, yang telah pun siap, cuma belum diserahkan lagi, hanya akan diserahkan kepada YAB DATO Sri Perdana Menteri setelah kemelut ini selesai, antara lain memorandum ini memohon pertimbangan dari YAB DATO SRI PERDANA MENTERI untuk memulihkan KTMB melalui cadangan-cadangan yang akan dikemukakan melalui memorandum berkenaan.

Semoga dan harapan "aset aset" KTMB diserahkan kembali kepada KTMB untuk menjana pendapatan KTMB.

Kenyataan Rasmi Kesatuan Pekerja2 KTMB