28 Oktober 2015

GAJI LEWAT

Rungutan demi rungutan, malah ada kenyataan "NAKAL" yang dikeluarkan dalam "FACEBOOK", seolah-olah membuat provokasi untuk melaga-lagakan RUM dengan Presiden KTMB.



RUM telah jelaskan, tentang "cuci tahi", tapi pihak-pihak ini samada buat-buat tak faham atau memang tak mahu faham, sedangkan semua usaha telah dilakukan samada Presiden KTMB mahupun RUM, cuma ada kala ianya tidak perlu di "highlightkan" tapi secara umum telah pun dijelaskan melalui "Suara Rum".

Ada yang kata kalau dulu gaji tak lewat, kenapa sekarang lewat?

Taukah dulu ambil duit kat mana, pinjam ngan "multimodal" dan "jual saham MRCB" sekarang Tuan Haji Sarbini Bin Tijan Presiden KTMB nak jual apa?

Sedarkan peninggalan hutang yang banyak, operasi tren tak banyak, pantai timur lumpuh menghakibatkan kerugian lebih kurang RM 70 juta, lokomotif tak de, wagon tak de, ingat tak? tren intercity hanya melarikan 2 koc sahaja dari utara ke KL, sebenarnya banyak lagi masalah yang ada tapi cukup sekadar itu sahaja di "highlightkan".

Dalam keadaan sekarang, usaha sedang giat di jalankan untuk memperbetulkan KTMB, bukan sesuatu yang mudah, tapi sekadar lewat beberapa hari yang masih di benarkan oleh undang-undang, sepatutnya tidak menjadi isu.

RUM berharap kita selaku pekerja dapat memahami keadaan ini, KTMB perlu keluar dari kemelut ini, jangan nanti kita jadi seperti MAS, kalau kita tak bersatu padu menyokong Presiden KTMB untuk memulihkan KTMB, maka tidak mustahil KTMB boleh jadi seperti MAS.

Peninggalan Mantan Presiden KTMB, Dato Elias Kadir, hari ini kita dapat rasakan peritnya, tapi kepimpinan RUM telah merasakan lebih awal, 96 di buang kerja selama tiga (3) bulan manakala Presiden RUM di buang kerja selama sembilan (9) bulan sebelum dipulihkan jawatan, selama di buang kerja kami tiada gaji, sebabnya kami sudah nampak bahawa KTMB makin merudum, "seolah-olah" ada unsur "sabotaj", andailah RUM lambat "SEDIAKAN PAYUNG SEBELUM HUJAN", 

Entah lah... apa yang akan terjadi...

Harus di sedari bahawa Tuan Haji Sarbini Bin Tijan adalah "WARGA KTMB!", Bahasa Keretapi hanya di fahami oleh orang keretapi, dalilnya Pantai Timur telah memecahkan rekod kurang 100 hari pemulihan landasan. RUM yakin usaha-usaha keluar dari kemelut ini cukup gigih dilakukan, maka itu keyakinan perlu diberikan, pada mereka yang membuat provokasi, mengasut hentikanlah, kerana tindakan anda bukan sahaja tidak sihat sebaliknya akan menghakibatkan kerosakan kepada KTMB merugikan masa depan seluruh pekerja "BUKAN EKSEKUTIF".

"MENYESAL DAHULU PENDAPATAN, MENYESAL KEMUDIAN TIDAK BERGUNA"

Bersama ini RUM paparkan petikan whatsapp Tuan Haji Sarbini Bin Tijan Presiden KTMB, bila saya selaku Presiden RUM melahirkan rungutan pekerja serta kenyataan provokasi mengenai gaji lewat oleh pihak tertentu. RUM harap ahli-ahli RUM memahami maksud mesej dalam whatsapp ini.

Kenyataan Rasmi Kesatuan Pekerja-Pekerja KTMB