08 Oktober 2015

TAMBANG MONORAIL & LRT NAIK KTMB?

Tambang LRT n Monorail nak naik, tambang komuter bila lagi, dah lah tambang LRT n Monorail sememang tinggi berdasarkan perkm berbanding KTMB, sedangkan KTMB terus tertinggal.


Suntikan kewangan dari kerajaan pun sangat perlahan.

Sedarkah, KTMB berhempas pulas kerana sumber kewangan yang lemah, bayar gaji pun lewat, pekerja dah mula merungut, gaji pasaran tuntutan kesatuan akan meleset.

Tuan Haji Sarbini Tijan telah berusaha gigih menunjukan komitment yang tinggi, Dato Ir Nawawi Ahmad dan Lembaga Pengarah KTMB telah berusaha gigih untuk memajukan KTMB dalilnya larian tren telah diperbanyakan, Plan Transformasi 2015 - 2025 telah menunjukan satu hala tuju yang cemerlang, tapi semua ini tidak akan berjaya kalau peruntukan dari kerajaan perlahan, tambang tiket komuter dan kargo masih ditahap rendah jauh di bawah pasaran, pekerja yang bertungkus lumus bersama pengurusan tidak akan kemana sebaliknya hanya menerima gaji di bawah pasaran.

RUM mengesa pihak Kerajaan segera meningkatkan harga tambang, menyuntik sumber kewangan atau perbezaan tambang sekarang dengan kos pasaran digantikan oleh kerajaan.

Kerana KTMB perlu sumber kewangan untuk terus memperbaiki perkhidmatan keretapi yang baik serta memberi keselesaan kepada pengguna.

Kenyataan Rasmi Kesatuan Pekerja-Pekerja KTMB