17 Mac 2017

CERITA BOSS & DIN KALAULAH PENGURUSAN KTMB SEBEGINI?

Alkesah Boss dengan pegawai kanannya yang bernama din, seorang pegawai kanan yang sangat berdedikasi dan setia kepada Syarikat yang dia bekerja.

Disatu pagi...

Boss : nina (nama samaran) panggil din datang sini saya nak discuss pasal outsorce f n b ni

Nina : baik boss... (nina adalah setiausaha pada boss)

Nina : kring... kring.. (nina sedang menelefon en din)

Nina : Assalamualaikum En Din..

Din : Wsalam Puan Nina..

Nina : En Din.. Boss minta datang opis sekarang... nak bincang mengenai outsorce f n b.

Din : Ok Puan Nina saya datang sekarang.. Tkasih

Di Pejabat Boss...

Din : Assalamualaikum Puan Nina, boleh saya masuk jumpa boss..

Nina : Wsalam.. kejap En Din..

Nina : Tok..tok..tok..

BOSS : Iya nina..

Nina : En Din dah sampai Boss

BOSS : Panggil dimasuk..

Nina : Ok boss..

Nina : (keluar bilik boss lalu memanggil En Din masuk bilik boss) En Din.. silakan Boss panggil masuk..

Din : Terima kasih Puan Nina

Din : (Din terus masuk bilik Boss dengan memberi salam) Assalamualaikum boss...

BOSS : Wsalam Din.. sila duduk..

BOSS : Gini din.. aku baru terima proposal mengenai f n b ini, ada syarikat yang menyatakan hasrat nak mengambilalih f n b.. apa pandangan kau...

Din : Boss.. maaf boss.. pada pandangan saya.. tak perlu boss.. sebab.. f n b ni dari segi akaun ada peningkatan keuntungan... ianya memberi kita penambahan kepada kos pendapatan syarikat.

BOSS : tu lah man.. aku tenguk f n b ni membantu syarikat dari peningkatan pendapatan.. tapi nilah.. syarikat ni hantar proposal... ada rekemen dari atasan..

Din : Maaf boss... kalau saya tak setuju.. sebab.. kita boleh mengembangkan lagi perniagaan ini malah kalau kita luaskan perniagaan ini, perniagaan ini boleh berkembang dengan lebih baik, 2019 kita akan dapat set ETS baru.. ini akan merancakkan lagi perniagaan kita..

BOSS : Betul tu man.. tapi aku asyik terima telefon.. pressure dari atasan supaya terima proposal ni...

Din : Boss.. kita tak boleh membenarkan boss.. pedulikanlah... kita ada tanggungjawab kita.. kita mampu buat lebih baik..

BOSS : Aku setuju dengan pandangan kau... tapi cam mana aku nak elak dari tekanan atasan..

Din : Boss.. saya akan buat paper yang lebih kemas... mengenai unjuran pendapatan dan perbelanjaan, saya juga akan bentangkan keuntungan f n b malah saya akan kemukakan bahawa f n b boleh dikembangkan skop perniagaannya.

BOSS : Bagus din... kita pun tau pada 2019, 19 set ETS baru akan beroperasi, ini juga akan meningkatkan pendapatan melalui perniagaan f n b.

Din : Betul boss... malah perniagaan f n b boleh bersaing seperti Brahmin, kita boleh buat lebih bagus dari mereka, sekiranya tender dibuka dalam mana-mana syarikat penerbangan, kita juga boleh cuba untuk menyertai, bukan itu sahaja boss, potensi cukup luas kalau kita boleh mengunakan pendekatan terhadap bas-bas ekspress.

BOSS : Idea yang baik din, buat paper yang baik din, kita tunjukkan potensi perniagaan f n b ini lebih baik dari outsorce. Kita perlu beri komitment yang tinggi bagi memastikan Syarikat kita mampu bersaing serta mengembangkan perniagaan kita dengan lebih luas.

Din : In Syaa Allah Boss... saya akan lakukan yang terbaik demi Syarikat yang kita sayang ini.

BOSS : OK din, saya setuju dengan pandangan awak, saya akan menyakinkan pihak atasan kita mampu melakukan yang terbaik malah kita sama-sama membuktikan perubahan ini sebagai satu anjakan kepada Syarikat dalam masa yang sama kita bersama-sama menjaga kepentingan pekerja kita.

Din : Terima kasih boss.

BOSS : OK din, terima kasih.

Sekian, bertuahnya kalau kita selaku pekerja mempunyai Boss dan pegawai kanan sebegini.

Kenyataan Rasmi Kesatuan Pekerja-Pekerja KTMB