08 Ogos 2017

JUAL TANAH

RUM terpanggil bila ianya di TAG ke RUM dalam satu akaun FB yang cukup popular dan telah diviralkan.

Setelah disiasat tanah tersebut asalnya adalah kuarters KTMB yang diduduki oleh Pengurus Besar KTMB, kuaters tersebut juga telah runtuh, kawasannya ialah sekitar Taman Titiwangsa.

Komen RUM

Inilah kebijaksanaan RAC yang hanya pandai menyewa dan menjual harta bekas milik KTMB, setelah pindaan Akta Keretapi 1991 semua harta dipindah milik kepada RAC.

Kalau ini sahaja yang pandai budak tak sekolah pun tahu macam mana nak menjual harta, apa lagi kalau RNAA wujud, macam-macam lah dia orang nak sewa dan jual.

Kata YB Menteri Pengangkutan, RNAA diwujudkan untuk mengemaskan peranan RAC dan KTMB, sedangkan dokumen rasmi 1992 yang mengatasi Akta 1991 telah memperkemaskan, RNAA bertujuan membatalkan dokumen 1992, hasrat tak lain memberi kuasa mutlak kepada RAC untuk membuat sewenang-wenangnya dalilinya melalui dokumen tender yang dipaparkan menjual tanah.

Kalaulah setakat idea "MENJUAL", aiyaa.. nampaknya itu sahajalah idea yang ada, tak mampu mengembangkan idea yang lebih canggih.

RUM mencadangkan RAC DIBUBARKAN, segala aset dipindah kepada Kementerian Kewangan kemudiannya diletakkan di bawah pentadbiran KTMB. Biar segala aset dikendalikan oleh KTMB kerana asalnya bukan sahaja dikendalikan oleh KTMB tapi adalah milik KTMB.

Kenyataan Rasmi Kesatuan Pekerja-Pekerja KTMB