15 Ogos 2017

Menilai Kritikan Terhadap ECRL Yang Bernilai RM 55 Bilion

COPY PASTE KOMEN

Rum copy paste komen ini diangkat ke wall RUM, dimana komen ini telah tertulis satu kenyataan dan di komen pula oleh Pengerusi RUM Cawangan Johor.

-----

Menilai Kritikan Terhadap ECRL Yang Bernilai RM 55 Bilion

Hari ini berlegar satu tulisan mendakwa pembinaan ECRL bernilai RM55 bilion sebagai sesuatu yang tidak ekonomik. Menurut Penulis tanpa nama tersebut berdasarkan statistik penggunaan ETS sekarang, kerajaan perlu kenakan caj RM 2777 untuk setiap penumpang.

1. Tulisan tersebut walaupun nampak cerdik sebenarnya sangat bangang. Jika ia benar-benar cerdik tentu beliau letak nama.

2. Membuat kiraan kos pembinaan pengangkutan awam berdasarkan pulangan hasil jualan tiket adalah kiraan tidak bertanggung jawab. Membina pengangkutan awam adalah tanggungjawab sosial dan ekonomi kerajaan.

3. Jika pendapatan ECRL tidak mencukupi untuk bayar pinjaman, kerajaan kena tampung sebab ini pengangkutan awam

4. Mana boleh kiraan bayar hutang lagi 10 tahun ambil jumlah penumpang hari ini. Kita buat projek masa depan ikut anggaran penggunaan masa depan.

5. Apa yang penulis tersebut tidak faham ECRL selain pengangkutan awam, adalah pengangkutan kargo antara pelabuhan ke pelabuhan dan pantai timur.

6. Selain itu ECRL akan jana pembangunan ekonomi baru di sepanjang lebih 22 stesen yang dibina akan mewujudkan bandar-bandar baru.

7. Dalam anggaran konservatif setiap bandar ini akan mewujudkan nilai ekonomi RM 10 juta sebulan. Justeru ada nilai ekonomi sekitar RM 220 juta sebulan dan RM 2.2 Bilion setahun. Dalam masa 10 tahun ECRL akan mewujudkan nilai ekonomi sekitar RM 220 bilion.

8. Jadi penjanaan ekonomi setempat sahaja sudah lebih besar dari kos pembinaan. Ini belum termasuk jualan tiket, perkhidmatan kargo dan periklanan.

9. Kalau setakat pandai matematik tidak usahlah buat komentar hal pembangunan negara.

Credit to Ab Jalil Backer...

Sy kongsikan artikel ini dari seorang facebooker pro kerajaan....

Sy bersetuju dengan kenyataan diatas ya bila mana dikatakan pengangkutan awam maka adalah tanggungjawab kerajaan memberi perkhidmatan sosial kepada dengan menanggung sebarang perbezaan kos untuk menjadikan perkhidmatan ecrl relevan dari segi kos tambang kepada rakyat.

Persoalan kenapa hanya tertumpu hanya pada projek ecrl dan tidak kepada ktmb yang dah tertubuh dan berjasa lebih daripada 130 tahun.kenapa perlu di jarah ktmb dengan perlaksanaan RNAA yang betul mencipta peluang dalam masalah bukan sebagai penyelesai masalah.