23 Ogos 2017

NOTIS PENGOSONGAN DEPOH ANG SENG (1)

Sambungan..

Setelah disiasat maka mengikut maklumat yang didapati tanah Depoh Ang Seng ini di pajak oleh KTM selama tempoh enam puluh (60) tahun dan berakhir pajakannya pada tahun 2013. Masalah yang dikesan tiada usaha sambung pajakan berpunca dari RAC yang membuat keputusan tanpa perbincangan dengan KTMB sehingga menghakibatkan tanah Depoh Ang Seng tidak disambung pajakan, apa punca RAC campurtangan tanpa pengetahuan KTMB tidak dapat dikenalpasti, pihak RUM akan cuba mengesan motifnya.

Difahamkan pihak KTMB akan mengemukakan rayuan mengenai Notis yang telah disampaikan, peliknya alamat notis adalah kepada RAC? apa kena mengena dengan RAC sedangkan ianya pajakan yang dibuat oleh KTM atau mungkin berstatus aset maka tanggungjawab itu diletakkan kepada RAC?

Persoalannya tanah tersebut yang dipajak adalah untuk kegunaan KTMB dari sudut keperluan kerja, bukannya keperluan kerja RAC sehingga memerlukan campurtangan RAC, tambahan pula mengikut tafsiran pemilikan RAC hanya berstatus pemilikan tanah bergeran bukannya berstatus tanah pajakan. Persoalan selanjutnya adakah RAC mengetahui keperluan kerja industri keretapi yang melibatkan jabatan urusan jalan dan semboyan, jawapannya mudah, RAC tiada pengetahuan mengenai industri keretapi, justeru itu mengapa RAC camputangan sehingga membelakangkan KTMB sehingga gagal menyambung pajakan?

RUM berani katakan pengetahuan RAC dalam industri keretapi adalan "zero" (0) atau "nil", RAC nak cabar RUM mengenai perkara ini.. silakan..

Dengan pengeluaran "Notis" ini, ada beberapa pilihan yang perlu dilakukan.

a) Membuat rayuan untuk satu tempoh
b) Pihak KTMB terpaksa memikirkan perpindahan kerja urusan jalan dan semboyan dengan lokasi yang sesuai untuk memastikan kerja-kerja tidak terjejas.
c) Berlaku pertukaran pekerja dari Depoh Ang Seng ke suatu destinasi yang lain.
d) Pembinaan Depoh baru melibatkan kos perbelanjaan.

Empat (4) perkara ini akan pasti menyusahkan ianya bukan sahaja boleh menganggu kepentingan perkhidmatan, melibatkan pertukaran pekerja sehingga menyusahkan pekerja malah terpaksa mengeluarkan peruntukan bajet untuk membangunkan depoh baru dengan lokasi yang sesuai, implikasi lain ialah campurtangan RAC yang bakal menyulitkan perancangan kerana RAC disedari atau boleh dianggap "mat sebuk @ tunjuk pandai" tapi apa pun tiada.

Antara lain jalan penyelesaian yang ada ialah perpindahan kerja:-

a) Perpindahan kerja-kerja urusan jalan dan semboyan ke Depoh Elektrifikasi salak south, tidak mungkin berlaku kerana ruang kawasan yang sempit kecuali syarikat yang menyewa sebahagian lokasi berkenaan diarah keluar.
b) Perpindahan kerja urusan jalan ke Depoh Shah Alam, tidak pasti kedudukan lokasi mencukupi menampung ruang yang ada.
c) Perpindahan kerja semboyan ke kajang, tidak pasti kedudukan lokasi mencukupi menampung ruang yang ada.

Implikasi yang ada ialah menyusahkan pekerja dari sudut ulang alik kerja dan kuarters yang mana akan meningkatkan kos perbelanjaan pekerja.

RUM sebagai sebuah organisasi kesatuan sekerja memandang serius mengenai perkara ini, RUM beranggapan punca kepada masalah ini ialah campurtangan RAC sehingga menganggu fungsi keperluan kerja KTMB.

Bayangkan apabila pelaksanaan RNAA apa akan terjadi? Letih... bila orang bodoh tak tau kerja bercita-cita besar, manakala Menteri yang kononnya bijak tapi mencetuskan huru hara menjadi KTMB berjalan songsang, manakala Timbalan Menteri yang pernah kata "I ada Master of Business" telah menujukkan kebodohannya, "Master of Business" yang telah mencetuskan musnahnya KERETAPI "TANAH MELAYU".

Kata Tan Sri Muhyiddin Yassin dalam pertemuan baru-baru ini, Timbalan Menteri berkenaan bukan "MELAYU" dia "JAWA". RUM tak komen apa-apa.. RUM hanya tersenyum, maklum "code name" Presiden RUM ialah.. aabg_senyum... opss nama ni penah digunakan 20 tahun dahulu... hehe...

Kenyataan Rasmi Kesatuan Pekerja-Pekerja KTMB