Antara cadangan RNAA ialah semua stesen akan diserahkan kepada RAC, maka semua stesen bukan lagi milik KTMB, maka semua penyelenggaraan stesen berkemungkinan dilakukan oleh RAC malah kemungkinan urusan kerja-kerja stesen yang dilakukan oleh Pengurus Stesen, Porter, Penyelenggara Am, Penjaga Get akan diserahkan kepada RAC.
Kita ketahui bahawa dari sudut operasi pengetahuan RAC adalah sangat minima maka dari kacamata RUM maka ada kemungkinan kerja-kerja ini juga akan diswastakan malah sistem double track yang wujud kini yang dikendalikan oleh Operation Management Centrelised (OMC) akan diserahkan kepada RAC, maka disini kita boleh mengandaikan bahawa RAC akan berusaha untuk mengurangkan pekerja yang berjawatan Pengurus Stesen manakala kerja-kerja lain akan diswastakan kerana banyak syarikat luar mampu membuat penyelenggaraan dengan mengunakan pekerja asing.
Dalam sebelas (11) appendix yang dalam kajian pihak pengurusan KTMB pasti akan membuat perkiraan kos perbelanjaan dimana kos kerja-kerja stesen ini akan dijadikan sebagai kos penyewaan dengan sedikit keuntungan kepada pihak kontraktor dan RAC.
Yang pasti KTMB hanya operator tren sahaja yang lain akan dibayar sewa kepada RAC.
KTMB apa pun tarak.
Kenyataan Rasmi Kesatuan Pekerja-Pekerja KTMB
#Gambar Ehsan dari Group Whatsapp Ahli2 RUM, terima kasih yang beri kerjasama dalam mengutarakan isu RNAA.