PEKERJA KTMB telah dilatih khusus dalam kerja-kerja "MAINTENANCE" Komuter n ETS, pekerja ini adalah pekerja-pekerja mahir yang membuat kerja-kerja rutin membaikpulih Komuter dan ETS makanya MRO yang dicadangkan oleh pihak berkuasa telah pun dilaksanakan oleh pekerja-pekerja KTMB itu sendiri.
Malangnya Six Car Set (SCS) yang dibeli dari CHINA maintenancenya telah diserahkan kepada Syarikat Pembekal dari CHINA tanpa pertukaran teknologi kepada pekerja KTMB, usaha sebegini adalah tidak tepat kerana penghakisan teknologi kepada KTMB malah hanya menguntungkan pihak-pihak tertentu apatah lagi kos maintenance yang dianugerahkan melalui "DIRECT NEGO" akan melibatkan kos yang tinggi sedangkan wang yang dibayar (payment) kepada Syarikat CHINA sewajarnya diserahkan kepada KTMB, ianya membantu KTMB untuk membuat maintenance seterusnya lebihan wang tersebut boleh digunakan untuk perbelanjaan lain.
Difahamkan kontrak SCS akan berakhir pada 14/2/2017 maka adalah diharapkan SCS diserahkan kerja-kerja maintenance kepada KTMB bukannya diserahkan kepada Syarikat Swasta berdasarkan kemampuan pekerja-pekerja KTMB melalui pengalaman yang ada melalui kerja-kerja maintenance ETS dan Komuter.
RUM ingin tegaskan bahawa RNAA tidak perlu kerana kemampuan dan kemahiran telah ada dalam KTMB malah kos pembayaran kepada Syarikat Luar adalah mahal berbanding kos yang dibuat dalam KTMB, formula mudah bila KTMB buat kerja KTMB tidak boleh diberi bantuan kewangan tetap bila syarikat luar buat dengan kos ratusan juta, kementerian pengangkutan boleh mengunakan bajet untuk membuat pembayaran.
Justeru itu pihak MoT perlu memikirkan kembali prosedur yang ada agar ia mampu menjimatkan wang kerajaan @ wang rakyat malah memperkembangkan KTMB dari sudut industri perkeretapian seperti mana CHINA mampu lakukan dan bukannya menyerahkan kepada CHINA.
RNAA tidak memberi faedah kepada pekerja malah menghakiskan kemahiran yang ada serta menganaktirikan pekerja dan KTMB.
Kenyataan Rasmi Kesatuan Pekerja-Pekerja KTMB
#gambar ehsan dari pekerja-pekerja komuter