14 April 2017

AYUH BANGKIT & SEDARLAH

Assalamualaikum n Salam Sejahtera
"AYUH BANGKIT & SEDARLAH"

Bila ada admin remove (group whatsapp) ada yg marah.. ada yg merayu.. setakat membaca tapi tanpa sebarang komitmen... katanya memberi sokongan dan saya seorang ahli.

Sedarkah tanggungjawab seorang ahli?

Tanggungjawab seorang ahli  kesatuan sekerja bukan sekadar menjadi ahli, bukan sekadar menzahirkan sokongan tetapi bersama kepimpinan kesatuan melaksanakan aktiviti kesatuan selaras dengan perlembagaan kesatuan dan akta kesatuan sekerja.

Ramai yang beranggapan bahawa menjadi ahli kesatuan sekadar menjadi ahli.. sekadar merungut.. sekadar mengharap sesuatu.. sekadar mendesak kepimpinan kesatuan.

Ada kesatuan dipanggil yellow union ada kesatuan ibarat persatuan ada kesatuan yang jadi pak angguk atau bahasa undang-undangnya di bawah pengaruh kalau ini kesatuan yang sdr/i menjadi ahlinya, maka sdr/i perlu menukar kepimpinannya.

RUM tidak sebegitu.. kita bergerak atas landasan kesatuan sekerja tidak akan membenarkan RUM di bawah pengaruh tidak melaksanakan peranan seperti persatuan tidak sesekali disebut yellow union

Kita memegang prinsip keharmonian perusahaan kita bergerak berdasarkan tempoh kita akan agresif bila tempoh itu matang kita mampu bergerak sebagai militan kerana kita adalah kesatuan sekerja

Andai kita tidak bergerak sebagai kesatuan sekerja kita sebagai kuli akan diperkotakkatikan seperti mana zaman marak unggul

Hari ini RUM disegani di hormati di luaran malah diluar negara cukup mengenali RUM, ada yg irihati ada yang cemburu, malah lontaran fitnah kebelakangan ini juga cukup dasyat, gitulah asam garam perjuangan,  namun RUM tetap hebat dan berani.. tiada rasa gentar dan terus berjuang.

Tapi sayang segelintir ahli-ahli kita masih bercelaru, tidak bergerak seiring dengan kepimpinannya, masih percaya dengan anasir-anasir luar, masih takut, walaupun kita hari ini berada ibarat telur dihujung tanduk

Yang ada hanya memikirkan wang terus terang kami katakan... tanpa kekuatan rum sebelum ini sehingga hari ini...sdr/i tidak menikmati apa yang sdr/i nikmati seperti pelarasan gaji 13%.

Mungkin ada kata kami bohong, jangan percaya apa kami kata, telaahlah apa itu CA, telaahlah apa itu fakta, telaah dari sudut kewangan, telaahlah dari sudut CPI, telaahlah dari sudut kesatuan sekerja luar yang untung & rugi dan telaahlah apa yang terkandung dalam award mahkamah perusahaan, bagi membuktikan kenyataan kami salah.

Hari ni RUM kuat.. Hari ini RUM cukup disegani, tapi mungkin RUM tiada lagi, ketika itu sdr/i mungkin baru menyedari bahawa apa yang kami kata benar atau tidak, tika itu "nasi sudah jadi bubur".

Kami hanya ingin menyedarkan, tidak lebih dari itu, tiada sikap kepentingan diri, hanya melaksanakan tanggungjawab dan amanah, naluri hati hanya ingin berjuang, mungkin kami dilahirkan seorang pejuang.

Jujur tiada untung, tapi mencari kepuasan diri, gembira bila setiap kemelut melintasi dan mencapai kejayaan.

Alhamdulillah.. kepimpinan hari ini terbaik, mereka sedar erti perjuangan, mereka berjuang demi kaum pekerja, dari pegawai utama, majlis exco, kepimpinan cawangan malah kini ramai ahli-ahli RUM mendesak untuk mengambil tindakan agar memberhentikan RNAA, desakan ini adalah semangat untuk  kami  sentiasa bersiap sedia berjuang dengan jayanya.

Pada segelintir ahli-ahli, suka kami jelaskan bahawa perjuangan ini tidak akan berjaya merentangi arus yang kuat tanpa sokongan/ bersama 100% dengan kepimpinan RUM bagi menjalankan aktiviti kesatuan sekerja.

Ayuh bangkitkah.. sedarlah..

Perjuangan ini bagai hidup & mati tiada rasa selesa... bersama dan berjuang menolak RNAA

Selamatkan KTMB, Selamatlah Kita.

Semuanya tanggungjawab kita bersama.

Salam

Kenyataan Rasmi Kesatuan Pekerja-Pekerja KTMB