27 April 2017

PEKERJA KREATIF PENCETUS INOVASI "TEMA HARI PEKERJA 1 MEI 2017 RNAA

RUM tertarik dengan motto ini, malah motto ini memberi inspirasi kepada pekerja dalam membuat kerja-kerja yang lebih kreatif dan berinovasi, atau kerja-kerja yang lebih mencabar dalam situasi alaf baru yang berteknologi tinggi, motto ini memberi pengertian bahawa kerajaan berkehendakan kaum pekerja kreatif dan berinovasi, satu pengiktirafan dari kerajaan kepada kaum pekerja di Negara ini.

2. Sebenarnya KTMB dalam serba serbi kekurangan, kekangan kewangan, kekurangan alat ganti, kelengkapan peralatan kerja malah boleh disebut segala serba serbi kekurangan, ini menjadikan pekerja tanpa sedar menjadi lebih kreatif dan berinovasi demi kelangsungan kerja, mengunakan segala sumber yg ada agar tidak menjejaskan mutu kerja, berusaha dengan apa cara agar perkhidmatan berjalan dengan lancar dalam hal ini ramai diluar sana tidak sedar inilah kerja-kerja yang dilakukan oleh pekerja KTMB demi memastikan kelansungan perkhidmatan demi kepentingan pengguna.

3. Dalam KTMB sendiri kerja-kerja yang dilakukan sangat mencabar dalam kontek industri keretapi, pekerja-pekerja KTMB contohnya bidang teknikal mampu melakukan kerja-kerja diluar skop pekerjaan walaupun dalam keadaan serba kekurangan, dalilnya mereka mampu membuat kerja-kerja overhaul lokomotif malah membaikpulih set-set tren elektrik, katogeri kreatif dan berinovasi dilakukan oleh pekerja,  kemampuan yang dibuat seolah-olah tidak dipandang,  soalannya mengapa?

4. Begitu juga dari sudut perancangan contohnya sistem ticketing, yang mempunyai masalah, pernahkan bertanyakan kepada pekerja bagaimana mengatasi masalah dengan cara kreatif dan inovasi? Tetapi apa yang berlaku adalah dari satu sudut "one way" iaitu arahan yang dikeluarkan sehingga pekerja diambil tindakan tatertib.

5. Penutupan Depoh KL Central, membenarkan Syarikay Luar mengunakan Pejabat, Depoh dan Bengkel  dengan tujuan Syarikat Luar boleh beroperasi malah memberi secara percuma tanpa cas sewaan, adakah ianya satu idea kreatif dan berinovasi, kenapa tidak pejabat atau depoh atau bengkel dikembangkan projek yang baru dengan idea yang lebih kreatif dan berinovasi, begitu juga dengan outsorce F&B adakah ianya idea kreatif dan berinovasi sehingga pekerja yang terlibat jadi mangsa, makanya boleh dilihat pengurusan KTMB hanya mewujudkan idea "kitar semula" tanpa melihat kehendak KTMB yang memerlukan kepimpinan yang mempunyai idea kreatif dan berinovasi, slogan Hari Pekerja 1 Mei 2017 diharapkan satu titik tolak kepada pemangkin kesedaran.

6. Adakah kerana kelemahan urus tadbir atau adakah kekurangan experties atau adakah unsur-unsur sabotaj yang memungkinkan seolah-olah pekerja dalam bidang teknikal atau dari semua jabatan KTMB kononnya tidak kreatif dan berinovasi? Para 2 telah membuktikan bahawa pekerja sanggup melakukan kerja walau dalam keadaan serba kekurangan, mewujudkan idea kreatif dan inovasi demi kelansungan kerja.

7. Kononnya melahirkan kelemahan sebagai satu langkah menghalalkan cara dengan mewujudkan RNAA, kenyataan seperti ini pernah dikeluarkan oleh Pengurusan Tertinggi, tidakkan ianya ibarat "meludah ke langit" mengambarkan kegagalan dari sudut "kelemahan perancangan" dimanakah idea kreatif dan inovasi sebagai pengurusan tertinggi?

8. Dimana silapnya?
Kenapa kelemahan yang mungkin wujud tidak dapat dikesan?
Cara mana mengatasinya?
Apakan plan perancangan untuk mewujudkan daya kreatif dan berinovasi dari kalangan pengurusan?
Iya Plan Transformasi telah wujud, ini sebagai idea kreatif dan berinovasi tapi ianya dari satu sudut mewujudkan peluang perniagaan tapi tidak dari sudut membesarkan skop industri keretapi itu sendiri secara global.

9. RUM melihat aspek kreatif dan innovasi dari sudut pekerja KTMB secara keseluruhan adalah tidak timbul, sebalik kreatif sebenarnya datang dari pengurusan itu sendiri samada mampu atau tidak atau sengaja tidak mahu atau sememangnya lemah, kerana dari aspek pekerja KTMB, RUM yakin tahap kreatif dan berinovasi untuk melakukan sesuatu diluar kotak adalah tidak boleh diragui.

10. Maka itu RUM menekankan bahawa pekerja KTMB secara majoritinya dalam kepelbagaian bidang sentiasa mempunyai idea kreatif dan berinovasi cuma seperti yang RUM nyatakan ianya gagal dicungkil oleh pihak pengurusan atasannya atau pihak atasannya memandang rendah tahap kreatif dan inovasinya berdasarkan kekurangan atau kelemahan pekerja dari sudut akademiknya.

11. Begitu juga dengan RNAA adakan perancangan ini boleh disebut kreatif dan berinovasi?

12. Sempena hari pekerja ini dengan tema "PEKERJA KREATIF DAN BERINOVASI" maka semua pihak yang terlibat bukan sahaja dari golongan pekerja malah majikan dan juga kerajaan benar-benar mempraktiskan motto @ tema yang diwar-warkan, khususnya Pengurusan KTMB dan Kementerian Pengangkutan, bukannya mewujudkan kononnya idea kreatif dan berinovasi untuk kepentingan pihak tertentu, sebaliknya kreatif dan berinovasi bagaimana sebuah Negara China mampu mengeluarkan set trennya sendiri, mengapa tidak KTMB yang telah wujud lebih 130 tahun tidak boleh menjadi seperti Negara China dan bukannya mengagih-agihkan jabatan-jabatan KTMB kepada syarikat-syarikat swasta luar!

13 RUM amat berharap ianya bukan sekadar "slogan" tetapi semua pihak perlu bertanggungjawab mempraktiskannya, jangan sekadar cantik dengan make upnya, selepas cuci makeup nya, terlihat wajahnya seorang lelaki dan bukannya seorang perempuan yang benar-benar jelita.

Kenyataan Rasmi Kesatuan Pekerja-Pekerja KTMB