12 Ogos 2016

KONONNYA BIJAK

Bila RUM ditunjukkan surat tadi, RUM terus katakan GM TMOD bijak... "kononnya bijak..." RUM tersenyum...  rakan-rakan mula bising... tapi dari sudut "human resource"... dasar dan amalan yang dipraktiskan selama ini tidak boleh ditolak... ianya diterima pakai sejak dulu lagi.. maka jangan ngelakkan diri dengan mengepilkan "remaks" berkenaan... sebagai "dalil" mempertahankan diri...  ini jelas mengambarkan "tidak sihat" atau "melepas tengkuk"... kerana tanggungjawab sebenar sebagai orang yang mengepalai "human resource" yang sebenarnya bertanggungjawab... baca balik apa job speksifikasi "GM TMOD".

Bila kita nak menolak.. bukan mengepilkan "remaks"... "remaks" itu "sulit" tapi bagaimana nak memberi hujah.. bahawa ianya ditolak dengan alasan yang munasabah. Dekat sinilah kegagalan GM TMOD yang gagal menterjermahkan alasan yang munasabah termasuk perancangan yang dibuat yang menimbulkan implikasi kepada pekerja.

RUM telah pun menulis dalam surat balasan bahawa RUM tidak mempersoalkan perancangan yang dibuat, malah RUM akur dan terima dengan baik.. "baik kan..RUM.." cuba fikirkan kalau RUM persoalkan... janganlah memaksa RUM... tolonglah... nanti semua jadi kelam kabut...

Kenyataan Rasmi Kesatuan Pekerja-Pekerja KTMB