04 Ogos 2016

PERANCANGAN KARGO (PT 8) (KELEMAHAN DALAMAN)

RUM tidak berniat untuk "menghighlightkan" Kelemahan Dalaman secara terbuka walaupun semenjak RUM menulis mengenai topik KARGO, ramai yang inbox RUM memaklumkan kelemahan yang berlaku, RUM sendiri mengakui dan tidak menolak Kelemahan Dalaman yang berlaku sebelum ini dan ketika ini.

Satu yang RUM nak highlightkan ialah sebelum membentangkan cadangan Multiple Operator kepada Lembaga Pengarah KTMB, ada seorang pegawai kanan dalam berbual mesra dengan saya telah mengeluarkan ungkapan:-

"jak.. apalah.. cadangan ni membanyakkan kerja aku" (ungkapan dalam bentuk bual mesra)

Nilailah sendiri maksud ayat ini..

Sebenarnya melalui pengalaman sendiri, saya dapat menyatakan bahawa dalam tempoh saya menyandang jawatan Presiden RUM, saya berani menyatakan bahawa KARGO sangat cemerlang di bawah pentadbiran Pengurus Besar Kargo ketika itu adalah YBhg Dato Abdul Radzak Abdul Malek yang telah mencetuskan idea "LAND BRIDGE", malah kalau tak silap Hong Kong mengiktiraf Land Bridge sebagai idea terbaik, ketika itu perniagaan Kargo benar-benar rancak.

Selepas YBhg Dato Abdul Radzak Abdul Malek bersara dari jawatan Pengurus Besar Kargo dan kemudiannya di tadbir oleh individu-individu lain, KARGO boleh dianggap lemah dan tidak mampu berkembang dengan baik.

KTMB kehilangan seorang Pengurus Besar Kargo yang terbaik dan sehingga hari ini, tiada yang mampu dilahirkan lebih baik dari YBhg Dato Abdul Radzak Abdul Malek atau sekurang-kurangnya sama dengan YBhg Dato Abdul Radzak Abdul Malek.

Berbalik kepada Kelemahan Dalaman yang ketara ini, RUM ingin memberi pandangan bahawa rombakan besar-besaran dalam Jabatan Kargo perlu dilakukan, sekiranya perlu RUM tidak akan menghalang individu luar (experties) mengambilalih tampuk jawatan di Jabatan Kargo, ini demi memastikan segala kelemahan yang ada dapat diperbetulkan.

KTMB perlu seorang yang benar-benar "expert" dalam Jabatan Kargo malah pegawai-pegawai dalam Jabatan Kargo perlu ditapis bagi mengenalpasti yang benar-benar berkualiti sahaja dikekalkan.

Kenyataan Rasmi Kesatuan Pekerja-Pekerja KTMB


Related Posts:

  • PERANCANGAN KARGO (PT 4) SEBUKMungkin ada orang kata, apa lah RUM sebuk-sebuk, biarkanlah.. syarikat luar ni buat multiple operator, peluang kerja pun ada, boleh jadi saingan yang sihat... Mungkin kenyataan di atas ada kebenarannya, tapi siapa yang untung… Read More
  • PERANCANGAN KARGO (PT 3) MAKLUMAT BARUMengikut maklumat yang baru diterima semalam (belum dapat disahkan) ada syarikat yang telah memberi "proposal" kepada pihak berkuasa, antara lain hasrat syarikat berkenaan hendak membeli 50 buah lokomotif dan membawa masuk 20… Read More
  • PERANCANGAN KARGO (PT 5) PELUANG PERNIAGAAN (BUSINESS OPPORTUNITY)Syarikat luar yang berminat untuk "Multiple Operator" atau "second operator", sanggup mengeluarkan modal sebanyak 1.5B - 2 B Ringgit Malaysia. Bukan sikit-sikit duit... Kenapa mereka mampu keluar duit sebanyak itu? Kerana mer… Read More
  • PERANCANGAN KARGO (PT 7) TRANSFOMASI KTMBRUM sangat tertarik Transformasi KTMB antara lain pihak KTMB akan berusaha gigih untuk mempertingkatkan pendapatan Kargo, antara perancangannya ialah meminta kerajaan membeli 30 buah lokomotif baru. Hasrat ini masih belum dip… Read More
  • PERANCANGAN KARGO (PT 6) MODAL BESARSyarikat luar yang cuba mewujudkan (SECOND OPERATOR) betul ke ada wang sebanyak 1.5B - 2B Ringgit Malaysia? kalau ada dalam tangan itu luar biasa, kalau tiada maka ianya melalui PINJAMAN BANK. Maka yang boleh diandaikan ialah… Read More