11 Ogos 2016

TAHNIAH NUBE

Syukur serta Alhamdulilah...Allahuakhbar..!!!

Maybank kehilangan saman fitnah terhadap NUBE

Maybank hari ini kalah semua lima saman fitnah terhadap Kesatuan Kebangsaan Pekerja-Pekerja Bank, di Mahkamah Rayuan yang sebulat suara memutuskan bahawa Seksyen 22 (1) Akta Kesatuan Sekerja 1959, diberikan ia pengecualian mutlak liabiliti tort fitnah.

Keputusan itu dibuat oleh panel tiga hakim diketuai Hakim Lim Yee Lan, dengan Hakim Varghese George Varughese dan Keadilan Harmindar Singh Dhaliwal.

Seksyen 22 (1) di bawah tajuk liabiliti negeri tort: A saman terhadap kesatuan sekerja berdaftar atau terhadap mana-mana anggota atau pegawainya, bagi pihak diri mereka sendiri dan semua ahli-ahli kesatuan sekerja, berkenaan dengan apa-apa perbuatan tort didakwa telah dilakukan oleh atau bagi pihak kesatuan sekerja, tidak akan dilayan oleh mana-mana mahkamah.

Setiausaha NUBE umum, J Solomon dalam satu kenyataan hari ini berkata, lima saman fitnah dibawa oleh Maybank terhadap NUBE dan pegawainya kerana penerbitan risalah dan dua artikel di laman web kesatuan.

Saman itu difailkan secara berasingan terhadap pegawai NUBE Mohd Faisal Hussin, Nur Rasidah Jamaludin, Sharifuddin Hassan dan Sethupathy Thiaganaian di Mahkamah Tinggi di Johor Bahru, Kuala Lumpur dan Shah Alam.

Bank itu juga memfailkan saman lain terhadap Solomon di Kuala Lumpur.

Maybank menang dalam saman mereka terhadap Faisal, Nur Rasidah dan Sharifuddin, dan telah dianugerahkan ganti rugi oleh Mahkamah Tinggi di antara RM30,000 hingga RM100,000. Ia hilang dalam kes-kes terhadap Sethupathy dan Salomo.

Walau bagaimanapun, mereka yang kehilangan kes mereka memfailkan rayuan dan rayuan telah didengar bersama hari ini.

Ini menyebabkan Mahkamah Rayuan hari ini bahawa NUBE dan pegawai-pegawainya telah diberikan dengan pengecualian mutlak liabiliti kerana fitnah.

"Ia juga memutuskan bahawa tiada kekaburan dalam pembinaan Seksyen 22 Akta (1) Kesatuan Sekerja 1959, di mana saman terhadap kesatuan sekerja dan pegawainya berkenaan dengan apa-apa perbuatan tort dikatakan telah dilakukan oleh atau bagi pihak kesatuan sekerja, tidak akan dilayan oleh mana-mana mahkamah, "kata Solomon dalam kenyataan itu.

NUBE diwakili peguam Alex De Silva dan Gajendran Balachandran, manakala M Patmanathan dan S Rutheran mewakili Maybank.

http://www.malaysiakini.com/news/351832