15 Mac 2014

Business Plan Part 7

KEWAJARAN

Sesuatu yang pelik/luarbiasa/lucu berlaku, bila perancangan dibuat melalui Business Plan untuk tahun 2014 dibuat 2 kali, satu dianjurkan oleh Presiden KTMB, satu lagi dianjurkan oleh Pengerusi Lembaga Pengarah KTMB yang baru.

(kalau org tk faham, pasti akan ketawakan KTMB, lucu banget, kihkihkih)

Secara logiknya adalah tidak wajar sama sekali dilakukan Business Plan buat kali ke 2, kecuali ada sebab yang munasabah (gagal), kerana Business Plan yang pertama telah pun dilaksanakan, pastinya Business Plan peringkat pertama yang dicetuskan idea oleh Datuk Presiden KTMB adalah terbaik. Pada dasarnya Business Plan peringkat pertama adalah digunapakai sebagai garis panduan untuk membina perniagaan serta target pencapaian KTMB yang berakhir pada 31 Disember 2014. 


Persoalannya adakah wajar Business Plan buat kali ke 2 dilaksanakan? 

Jawapan RUM, ialah sangat wajar kerana melalui penulisan RUM sebelum ini, Datuk Presiden KTMB telah gagal merancang atau merencana penambahbaikan KTMB dengan mencetus idea-idea baru bagi memulihkan KTMB, malah RUM telah pun mengandaikan Business Plan yang pertama gagal.

Justeru itu Business Plan yang dilaksanakan buat kali ke 2, adalah sangat wajar dan dialu-alukan. Usaha Yb Dato Pengerusi adalah satu langkah yang sangat bijak.

(maknanya YB Dato Pengerusi ini hebat, tak sampai sebulan dah tau apa yang berlaku dalam KTMB.... Tabik YB Dato)

Apakah Business Plan peringkat ke 2 mampu mencapai apa yang diharapkan?

Ikuti episod selanjutnya...

Kenyataan Rasmi Kesatuan Pekerja2 KTMB