30 Mac 2014

Pekeliling: 20 Aircond

Kita juga menyedari bahawa antara masalah yang dihadapi koc ialah aircond, ramai penumpang merungut dikala perjalanan ke destinasi yang dituju ada aircond koc mengalami kerosakan yang menghakibatkan kepanasan, pasti penumpang akan marah, yang menjadi mangsa ialah pekerja di atas tren.

Surat kesatuan telah pun dikirimkan iaitu membantah tender yang dikeluarkan "mengoutsourcekan" kerja mengantikan aircond lama kepada baru serta maintenance aircond telah dibawa dalam Mesyuarat Majlis Bersama Pusat.

Maklumat diterima ialah apa yang diperkatakan oleh RUM iaitu "outsource" mengantikan aircond lama kepada baru dan Maintenance adalah adalah lebih mahal berbanding membeli baru serta maintenance dibuat oleh pekerja KTMB adalah lebih murah adalah benar.

Ini telah dibuktikan oleh satu kajian yang telah dibuat oleh pihak pengurusan, difahamkan tender berkenaan akan dibatalkan, pembuktiaan bahawa apa yang diperkatakan oleh RUM adalah benar.

Maka pasti satu tender baru akan dibuka iaitu membeli aircond baru dan maintenancenya dibuat oleh pekerja, satu kejayaan RUM membuktikan kebenaran dan masih mempertahankan kerja-kerja untuk pekerja KTMB.

Persoalan :-

1. Kenapa bila mewujudkan idea untuk membuat tender terdahulu tidak dikaji?

2. Apakah perancangan yang dibuat hanya bulldozed sahaja atau mempunyai kepentingan pihak tertentu?

3. Sedarkah dengan kelemahan ini, proses untuk mengantikan aircond lama kepada aircond baru akan menjadi lambat?

4. Kerana perancangan yang lemah ini, berulangkali tender, siapakah yang harus dipersalahkan?

5. Apakah setiap perkara perlu ditegur oleh RUM baru sedar kesilapan, dimanakah profesionalisma sebagai Presiden KTMB.

Konklusi

Satu lagi pembuktiaan kegagalan dalam kelemahan perancangan oleh Datuk Presiden KTMB yang menjadikan penumpang, pekerja jadi mangsa dan imej KTMB terjejas dengan teruknya.

"BERAPA KALI PEMBUKTIAAN DAAA...." Susah sangat ke nak tamatkan perkhidmatan Presiden KTMB...

9 MEI 2014
PIKET BESAR-BESARAN!

Kenyataan Rasmi Kesatuan Pekerja2 KTMB