Hari ini dimaklumkan tren 83/84 di batalkan perkhidmatan, tapi yang hairannya lokomotif ircon masih meneruskan perkhidmatan, kalau koc ditahan KTMB akan kehilangan pendapatan malah melibatkan kerugian seperti mana mengunakan tren 1tn (ekspress rakyat) menarik 2 koc sahaja.
Kalau membatalkan lokomotif ircon, KTMB akan menjimatkan wang iaitu penyewaan Lokomotif dan minyak yang banyak, kerana ada jajaran yang digunakan dengan 1 larian tren mengunakan 2 lokomotif.
Lokomotif ircon tidak layak dan tidak memenuhi specifikasi aturan peraturan, aspek keselamatan tapi masih terus digunakan.
Why? Adakah lokomotif ircon terlalu istimewa sehingga tidak terlibat dengan pekeliling yang dikeluarkan oleh GM TMOD?
Harus disedari bahawa Singapura dan Thailand tidak membenarkan lokomotif ircon memasuki negara berkenaan, hanya KTMB di Malaysia yang membenarkan.