23 Disember 2015

ANAK RAMAI

Dalam Perjanjian Bersama kedudukan gred jawatan adalah sebanyak 36 gred jawatan, dalam Perlembagaan Kesatuan ada 16 bahagian yang merangkumi kurang lebih 3500 ahli RUM.

16 gred jawatan telah mewujudkan 16 orang Majlis Exco atau 16 Exco mewakili 16 gred jawatan seperti termaktub dalam Perlembagaan Kesatuan.

16 kumpulan pasti ada macam-macam ragam, bukan sesuatu yang mudah untuk menyatukan 16 kumpulan menjadikan 1 kumpulan, walaupun 16 individu dari 16 gred yang dipanggil "Majlis Eksekutif" pada dasarnya 1 pasukan atau "we are one team", kerana Majlis Exco  memahami peruntukan undang-undang dan faham mengenai Kesatuan Sekerja.

Ragam anak-anak, marah ada, geram ada, kesian ada, pening ada... nak demam pun ada... pendek kata... macam-macam ada... tapi sebagai ayah tetap memahami perasaan anak, sedaya upaya berusaha memenuhi keinginan setiap anak, cuma kadang-kadang anak-anak beranggapan rasa tersisih, terasa pilih kasih, tak puas hati... lalu marahkan ayah, kata bukan-bukan kat ayah... ayah terus bersabar... diam.. tapi tetap melaksanakan tanggungjawab, sebab naluri seorang ayah tidak mengabaikan anak-anak.

Begitulah seorang ayah pada keluarga yang besar, tanggungjawab yang besar, berusaha tanpa penat mahupun mengeluh untuk membina nasib anak-anak yang pasti bermacam ragam.

Hakikat seorang ayah....

Presiden RUM