28 Disember 2015

ISU DUA (2) KERJA (AHMAD MASLAN) PENGALAMAN SAYA

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera

Coretan pagi ini...

Bermula akhir tahun 1987, saya pernah melakukan dua (2) kerja, kerja yang saya lakukan, ketika itu saya telah berkhidmat dengan KTMB sebagai Tukang K2 dengan gaji bulanan sebanyak RM 425.00 sebulan, saya dah mendapat cahaya mata yang pertama.

Kedudukan kewangan tidak stabil, maklum bila nak berkahwin, duit tak cukup... pinjam koperasi, sebelum berkahwin saya mempunyai sebuah motosikal, tapi bila dah berkahwin, wang tak de... motosikal pun kena jual, saya pergi kerja naik basikal... isteri tidak bekerja, memang cukup susah ketika itu... nak makan pun kadang-kadang tak de duit... maka pilihan yang ada selain bekerja KTMB, saya terpaksa mencari kerja lain iaitu bekerja dengan sebuah Syarikat Keselamatan sebagai "Pengawal Keselamatan" dengan tambahan gaji RM 300.00... bekerja dari jam 6.00 petang - 6.00 pagi. Bekerja dengan KTMB dari jam 7.30 pagi -4.30 petang.

Paling best yang saya tak pernah lupa ialah ketika saya kerja Pengawal Keselamatan, di Kilang Isi Gas dekat Segambut (berdepan dengan Tan Chong Motor), pergi kerja naik basikal, setiap malam saya kena kejar dengan anjing, tapi nak cari rezeki ketika itu... saya gagah jua...

Cuba tenguk masa yang ada, masa saya dengan keluarga bersama dengan isteri dan anak hanya ada seminggu sekali iaitu hari Ahad sahaja, anak kurang dapat kasih sayang seorang ayah... sebab masa ayah hanya balik rumah mandi sahaja lepas tu kembali bekerja.

Bukanlah satu perkara baru yang dikatakan oleh YB Dato Ahmad Maslan, ianya telah dilakukan oleh saya sendiri malah ramai lagi melakukan perkara yang sama.

Berdasarkan pengalaman saya, saya beranggapan... kualiti bekerluarga 90% terjejas, kualiti kerja melalui produktiviti terjejas 30%, kesihatan terjejas sekurang-kurang 30%, masa peribadi terjejas 100% tiada riadah, tiada bersama ibu bapa yang masih hidup ketika itu.

Maka saya kini selaku Presiden RUM sudah pasti melalui pengalaman kehidupan saya selaku pekerja berpendapatan rendah saya mengalami masalah kehidupan yang teruk, melakukan dua (2) kerja yang tidak sesuai untuk sebuah kehidupan seorang manusia yang perlukan rehat yang cukup, masa bekeluarga yang cukup, malah peruntukan Akta Kerja juga menyatakan kerja tidak lebih dari 12 jam sehari.

Selaku Tim Menteri sepatutnya kenyataan sebegini tak perlu dikeluarkan, walaupun mungkin berniat baik untuk memberi pandangan, sebaliknya tugas dan tanggungjawab sebagai YB Tim Menteri apatah lagi YB Menteri perlu mencari jalan bagaimana kemelut kos sara hidup boleh diatasi, bukannya mengeluarkan "kenyataan mudah", perlu diingat kini ramai dah mula sedar, malah selalu saya tekankan kepada pegawai-pegawai kesatuan saya iaitu:-

"WE ARE NOT STUPID", WHE ARE NEVER BE STUPID"

PRESIDEN RUM