foto: FB Jabatan Bomba & Penyelamat Malaysia |
Siapakah yang harus bertanggungjawab?
Di Malaysia agensi penguatkuasaan jalanraya terdapat beberapa pihak seperti Pihak Polis, Jabatan Pengangkutan Jalan dan kini terwujudnya agensi baru yang lebih berkuasa di bawah Suruhanjaya yang dikenali sebagai Suruhanjaya Pengangkutan Awam Darat (SPAD).
Persoalannya bila berlaku insiden - insiden sebegini siapakah yang perlu bertanggungjawab khususnya dari segi penguatkuasaan undang-undang, adakah dengan kewujudan SPAD berlakunya pertindihan kuasa sehingga menimbulkan kekeliruan kepada agensi penguatkuasaan yang lain.
Berdasarkan kepada kewujudan SPAD sebagai "SURUHANJAYA" maka kuasa tertinggi dalam meningkatkan keberkesanan penguatkuasaan adalah terletak kepada SPAD, justeru persoalan timbul apakah SPAD tidak berfungsi kearah matlamat penubuhan atau SPAD tidak memahami fungsi penubuhan atau mungkin agensi - agensi kekeliruan dalam menguatkuasakan undang-undang.
Kalau persoalan ini timbul, bagaimana pula keraguan dan keyakinan rakyat dalam menilai kebersanan fungsi agensi - agensi berkenaan, apakah kemungkinan akan terhakis keyakinan rakyat kepada agensi berkenaan.
Maka dilihat dari sudut sebelum kewujudan SPAD, masalah berlakunya insiden - insiden kecelakaan kurang didengari kekerapan berlakunya kemalangan, berkemungkinan agensi yang sedia ada telah menjalankan penguatkuasaan yang sungguh berkesan, kalau ini benar maka kewujudan SPAD memungkinkan kewujudan pertindihan kuasa ke atas agensi penguatkuasaan yang terwujud sebelum kewujudan SPAD.
Justeru itu kalau kebenaran ini wujud maka adakah SPAD masih relevan? kerajaan perlu menilai kewujudan SPAD kerana apa yang diperhatikan kini antara SPAD, KTMB dan MOT seolah-olah berlaku kecelaruan tugas, begitu juga dengan agensi - agensi lain seolah-olah berlaku pertindihan tugas yang mewujudkan kecelaruan bidang kuasa.
Kenyataan Rasmi Kesatuan Pekerja2 KTMB