11 April 2016

KAJI SELIDIK (JAWAPAN) PERJANJIAN BERSAMA 8 ANDAI BOARD TAK SETUJU!

(Kenyataan ini hanya untuk Lembaga Pengarah yang tertentu, bukan semua)

Menilai kepada jawapan balas lebih kurang 98% menyatakan "C"

C. Kita marah pada LEMBAGA PENGARAH KTMB dan suruh LEMBAGA PENGARAH KTMB buat kerja kita, kerana mungkin selama ini kita tak buat kerja...

Manakala yang selebihnya memilih "A", ada juga tak memberi jawapan, ada juga yang tiada jawapan dalam "A", "B" n "C", yang tiada jawapan, ada jawapan yang tersendiri, RUM tidak mahu komen.

Bagi yang bersetuju dengan "A"

A. Kita akur,  terima @ redha

RUM beranggapan mereka jenis tidak kesah, kerana "GAJI" mereka cukup atau mungkin mereka telah menerima "GAJI BESAR" atau " ADA KERJA LUAR, WANG DAH BERLEBIHAN" atau pun jawapan mereka sendiri boleh jawab.

98% adalah mereka yang akan "MARAH!" dengan "LEMBAGA PENGARAH" kerana mereka sedar bahawa kedar upah yang diterima adalah "KECIL" dengan tanggungjawab yang diberikan disamping "KOS SARA HIDUP" yang "TINGGI".

Bayangkan, tiada sebarang kenaikan dalam CA 8, mudah cakap:-

"LEMBAGA PENGARAH BUKAN BEKERJA TENGAH PANAS, KERJA DALAM AIRCOND, KERJA 2-3 JAM SEKALI MEETING DAPAT IMBUHAN RM 1000.00".

Inilah "MASALAH" bila orang dah "DUK ATAS" tak nak menyelami pekerja "YANG BERGAJI KECIL"!

JAWAPAN "KTMB TIADA DUIT"

RUM belum berhasrat untuk mengolah "KTMB TIADA DUIT", tapi kenyataan RUM di bawah topik:-

"PERBADANAN ASET KERETAPI
SALAH TUN MAHATHIR MOHAMAD, MANTAN PERDANA MENTERI, MALAYSIA" bertarikh 6.4.2016 dalam SUARA RUM, telah menjelaskan sedikit.

RUM boleh menulis lagi, tapi mohon jangan memaksa RUM menulis, nanti "LEMBAGA PENGARAH MALU".

RUM juga ingin tekankan bahawa RUM akan bantu cara RUM untuk KTMB dapat tambahan pendapatan malah suntikan kewangan, maknanya RUM tetap tolong KTMB sebab RUM tolong KTMB demi "KEPENTINGAN PEKERJA", bukan sekadar "PANDAI MEMINTA" seperti "LEMBAGA PENGARAH" yang kerja 2-3 jam lepas tu buat "DECISION" lepas tu "CLAIM".

Kebelakangan ni RUM dah usik sedikit, tapi macam kenyataan yang lepas, RUM telah katakan RUM lebih pentingkan hubungan "KEHARMONIAN PERUSAHAAN" sama-samalah kita jaga.

Jangan "TEST RUM", RUM boleh jadi "GILA" bila hasrat atau kehendak pekerja tidak dipenuhi.

RUM yakin YB Dato Ir Nawawi Ahmad dan YBhg Dato' Sarbini Tijan amat memahami kerana kedua-dua ini selalu mendampingi pekerja, RUM menaruh harapan agar kedua-dua peneraju KTMB dapat menyakinkan "LEMBAGA PENGARAH" yang lain, semoga dan harapan seperti apa yang diputuskan antara "PANEL PERUNDINGAN KTMB DAN RUM" dalam perundingan terbaru pada 5.4.2016 diterima oleh semua Lembaga Pengarah.

Kenyataan Rasmi Kesatuan Pekerja-Pekerja KTMB