24 Jun 2014

IMPLIKASI PERNAHKAH MEREKA TERFIKIR?

Gambar Hiasan
Implikasi terhadap penutupan gemas-gua musang. Bila sudah tutup, rail pasti akan di rombak dan perhubungan terputus sama sekali melalui rail antara gemas ke gua musang. Pasti akan ada tren di larikan antara gua musang ke tumpat.

1. Berapa banyak loko perlu di letakkan stabil di depoh tumpat. Apa jenis loko? Bagaimana dengan rawatan harian dan rawatan tempoh akan di jalankan? Apakah fasiliti di depoh tumpat boleh melakukan rawatan pada loko yang sebelum ini hanya buat PE15 hari sahaja di tumpat. Keperluan alatganti seperti traction motor, bogie serta roda bagaimana nak di hantar ke tumpat? Bagaimana jika semua loko rosak, adakah kena bawa guna trailer ke batu gajah untuk overhaul?

2. Koc dan pgc, sama juga seperti loko, berapa banyak nak letak di tumpat? Berapa banyak pitline ada di tumpat untuk repair koc, pgc dan loko? Alatganti seperti roda yang selalu rosak bagaimana pula? Adakah staff tumpat sedia ada mampu melakukan rawatan pada koc pgc dan loko ini termasuk buat semi overhaul?

3. Derailment, perlu ke letak satu rail kren di tumpat? Jika heavy derail, yang mana kren jalanraya tak boleh masuk, maka kren rail perlu untuk clearkan spot.

4. Tren ballast perlu standby berapa banyak? Kalau derail, kayu sleepers dan ballast sangat penting untuk perbaiki semula landasan.

5. Tutup laluan berapa lama? Jika rancang dua tahun, selalunya akan jadi 5 tahun. Bagaimana dengan overhaul koc pgc dan loko ini?

Semua ini adalah masalah, mereka tak pernah berfikir, mereka hanya pandai membuat keputusan mudah, bayar gaji puluhan ribu, tapi mereka tetap bodoh!

Kita andaikan hanya kerugian "revenue", tapi tahukah mereka sebalik kerugian "revenue" banyak lagi kerugian yang ditanggung oleh KTMB!

Kenapalah mereka dilahirkan "bangang"?

Kenapalah mereka dilahirkan untuk menunjukkan kebodohan mereka?

Kenapa kecil - kecil mereka tak dipicit - picit bagi mampus!

Menyusahkan orang lain!

Maaf bahasa kasar!

Tapi bahasa kasar ini sesuai untuk mereka!

Bahasa kasar seorang kuli!

Menyusahkan pekerja!
Menzalimi rakyat jelata!

Kejamnya mereka..
Kejam sungguh..
Tak pe...
Kita seorang kuli...
Bila kita bangkit...
Kita jadikan mereka tempoyak..
Itu jam mereka tahu..
Bahawa langit itu tinggi atau rendah...

26.6.2014....

Andai kita dikatakan pejuang..
Kita turun ramai - ramai...

Andai kita pengecut...
Selubung lah dengan selimut!

Kenyataan Rasmi Kesatuan Pekerja2 KTMB