24 Jun 2014

PENUTUPAN OPERASI GUA MUSANG - GEMAS PERSOALAN

RUM masih memberi tekanan bahawa penutupan operasi adalah tidak wajar.

Kita menyedari bahawa kuasa regulator SPAD, keegoan SPAD, enggan mendengar pandangan dan cadangan KTMB, sebaliknya ugutan yang diberi dengan mengugut mengunakan Akta.

RUM nak bertanya pada SPAD?

1. Berapa ramai yang berkhidmat dengan SPAD mahir dengan Aturan Peraturan?

2. Berapa ramai yang berkhidmat di SPAD mempunyai kefahaman tentang Keretapi?

3. Berapa ramai yang memahami tentang SOP Urusan Jalan?

4. Berapa ramai Jurutera yang berkhidmat dalam SPAD?

5. Berapa ramai mengkaji tentang "line block", "dead slow", baik dan buruknya?

6. Sekiranya kegelinciran berlaku dengan mengunakan speed 50kmj? 40 kmj? 30 kmj? atau 10 kmj? apakah akibatnya? Major derailment/minor derailment berapa jangkaan jumlah kemalangan nyawa?

7. Dari kewujudan KTMB semenjak 1885, diswastakan pada 1.8.1992, berapakah ramai penumpang keretapi yang kehilangan nyawa berbanding Bas?

8. Pernahkah buat kajian mengenai tahun 80an setiap 2 minggu derail tapi tiada penutupan operasi?

9. Pernahkah buat kajian tentang bagaimana Kementerian Pengangkutan mengendalikan keretapi sebelum SPAD dilahirkan?

10. Apakah SPAD tidak menilai implikasi kepada pekerja, KTMB, Rakyat serta nama baik kerajaan yang memerintah?

10 soalan yang meragukan RUM tentang penutupan operasi Gua Musang – Gemas.

Kenyataan Rasmi Kesatuan Pekerja2 KTMB