24 Jun 2014

SPAD KENANGAN LAMPAU

UNTUK PENGETAHUAN SPAD DAN DATUK ELIAS KADIR PRESIDEN KTMB.

Dulu tahun 80an, kekerapan derail lebih kurang 2 minggu sekali, kalau 2 minggu sekali, maka setahun berapa kali?

Dari tahun 2012 hingga sekarang kurang lebih 15 kali.

Dulu Kementerian Pengangkutan tak tutup pun operasi, sebaliknya operasi diteruskan, dengan menggunakan kaedah keselamatan yang terwujud dalam Aturan Peraturan dan SOP Urusan Jalan dan diberi amanah pada KTM untuk beroperasi dan mematuhi syarat-syarat keselamatan.

Tapi kini bila SPAD wujud, yang dalam SPAD tidak mempunyai pengetahuan tentang Aturan Peraturan, tanpa pengetahuan SOP Urusan Jalan terus membuat keputusan untuk menutup operasi Gua Musang – Gemas.

Di manakah relevannya SPAD hari ini? siapakah gerangan yang memahami Keretapi yang menjawat jawatan dalam SPAD?

Kalau Datuk Elias Kadir Presiden KTMB apa yang dia tahu mengenai Keretapi, menjahanamkan keretapi dia tahulah, tambah dia tak tau apa itu Aturan Peraturan, apa itu SOP Urusan Jalan, malah penakut untuk bertanggungjawab!

Inilah hasilnya mereka - mereka yang dipertanggungjawabkan diibaratkan "TIKUS MEMBAIKI LABU"

Perlu diingatkan KTMB telah wujud semenjak 1885, telah mengalami zaman Jepun dan Komunis, mampu beroperasi dengan gah, walaupun ada seribu halangan di depan.

Kenyataan Rasmi Kesatuan Pekerja2 KTMB