11 Ogos 2014

KARGO (Pt 2)

Gambar hiasan
APAKAH KEPENTINGAN KARGO KEPADA KTMB 

RUM pernah mencadangkan kepada kerajaan dan pernah membuat presentation pada Lembaga Pengarah KTMB pertengahan tahun lepas mengenai "Multiple Operator", cadangan ini setelah menilai kegagalan Datuk Presiden KTMB mencetuskan idea untuk mencari jalan mewujudkan penambahan pendapatan kepada KTMB.

Idea ini juga tercetus bila kedudukan " ROLLING STOCK" KTMB berada keadaan paras kritikal serta kedudukan kewangan KTMB tidak mengizinkan untuk membeli Lokomotif dan wagon baru, maka itu RUM mencetuskan idea dengan mengunakan pendekatan tanpa mengunakan kewangan hanya mengunakan fasilitis dan infratruktur yang ada dengan mewujudkan idea "SMART PARTNERSHIP" iaitu menjalinkan kerjasama dengan pihak luar untuk menjalankan aktiviti perniagaan Kargo dengan membayar "TOL" kepada KTMB manakala Lokomotif, wagon dibiayai oleh syarikat yang mana berkenaan dengan bersyarat iaitu tanpa menganggu perniagaan kargo KTMB yang ada sekarang. 

Sistem "MULTIPLE OPERATOR" ini terbuka kepada semua pihak tidak kepada satu operator bagi mengelakkan "buyers, iaitu terbaiknya membuka peluang kepada 3 atau 4 operator lain dengan mengemukakan cadangan melalui "TENDER TERBUKA". Tindakan sedemikian adalah lebih adil bagi memastikan semua pihak tidak mengambil kesempatan atas ruang yang diberikan berdasarkan cadangan RUM.

Sehingga hari ini, setahun telah berlalu RUM tidak mengetahui sebarang perkembangan mengenai cadangan RUM, samada pergerakan telah pun berjalan atau cadangan dari RUM di bakul sampahkan atau ada agenda tersirat yang sedang berlaku.

RUM sentiasa mengharapkan bahawa sesuatu dapat dilakukan demi memastikan KTMB menjanakan pendapatan dengan menggunakan fasilitis dan infrastruktur digunakan secara maksimum, kerana kerajaan telah membelanjakan lebih kurang 17 Billion Ringgit Malaysia untuk membangunkan landasan berkembar diantara Ipoh ke Padang Besar, penggunaan secara maksimum akan memberikan pendapatan yang baik kepada KTMB dan memberi impak kepada kemajuan KTMB untuk bersaing dengan sistem pengangkutan kargo di negara ini. 

Kegagalan mengunakan secara maksimum akan mengakibatkan landasan berkembar itu layak dipanggil "TUKUN".

Ikuti tulisan seterusnya

Kenyataan Rasmi Kesatuan Pekerja2 KTMB