APAKAH KEPENTINGAN KARGO KEPADA KTMB
Kargo Pt 2 - Pt 4 lebih menjerumuskan pilihan kepada beberapa langkah untuk mengerakkan operasi Kargo dengan menambah lokomotif dan wagon samada modal berdasarkan "smart partnership", bergerak sendiri melalui penyewaan lokomotif atau pun kerajaan sebagai pemegang saham perlu menyuntik sumber kewangan.
Maka ketiga - tiga cara mampu untuk mengerakkan operasi kargo dengan berkesan sekiranya terdapat lokomotif dan wagon samada hanya bergantung kepada kerajaan atau mengusahakan alternatif lain, semua terletak kepada cara kepimpinan pengurusan KTMB yang mahu mewujudkan plan perubahan bagi menambahkan pendapatan (revenue).
Justeru itu, sebarang langkah yang pro aktif mampu melonjak kembali perniagaan kargo, RUM menyedari perniagaan kargo berpotensi besar sehingga Datuk Presiden KTMB mengambil jalan mudah untuk membuat sesuatu di belakang tadbir dengan menjatuhkan prestasi KTMB, ini terbukti kegagalan dalam tempoh 2 tahun usaha-usaha untuk mewujudkan idea serta merancang memulihkan perniagaan KTMB tidak berjaya sebaliknya KTMB berjalan seperti biasa dengan keadaan mengunakan apa yang ada.
RUM menekankan bahawa langkah - langkah yang diusulkan ini perlu disegerakan bagi mengelakkan rancangan - rancangan yang mungkin wujud iaitu satu kerjasama dengan Syarikat "gergasi" dengan mewujudkan "anak syarikat" berentitikan kargo yang memungkinkan KTMB juga sebagai pemegang saham sebanyak 49% manakala syarikat berkenaan dengan pegangan 51%.
Sekiranya andaian ini benar maka KARGO akan dikeluarkan dari KTMB bergerak secara anak syarikat seperti mana usaha-usaha Dr Aminuddin Adnan mantan Presiden KTMB yang mahu menjadikan ETS sebagai anak syarikat.
Ikuti tulisan seterusnya
Kenyataan Rasmi Kesatuan Pekerja2 KTMB